Det Malmögrundade e-handelsföretaget Protein.se startades i början av 2017 av två studenter från Lunds Universitet som hade svårt att hitta protein för tjejer.
Protein marknadsfördes åt män med skrikiga förpackningar och bodybuilders, trots att tjejer behöver protein minst lika mycket, skriver företaget på sin sajt.
Idag syns företaget regelbundet hos ett stort antal svenska influencers, stora som små, och har enligt egen utsago över 250 000 kunder. Företaget finns på alla nordiska marknader och har en sajt till varje land översatt på respektive språk.
LÄS ÄVEN: Proteinpulver för 1 miljon styck – 200 order på en dag
Nu är bolagets andra bokslut sammanställt. Den här gången var dock Protein.se:s fjolår några månader längre än det första. Det sträcker sig från och med första januari 2018 till och med sista juni 2019. Räkenskapsåret för 2019 var alltså 18 månader långt. Året innan, bolagets första verksamma helår, var 13 månader långt.
Under det senaste räkenskapsåret ökade omsättningen med över 4000 procent och landade på hela 49,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände från tidigare röda siffror till svarta, från en förlust på runt -740 000 kronor till en vinst på +1,8 miljoner kronor.
Under året har bolaget gjort en snabb expansion med målet att bli marknadsledande inom kosttillskott för kvinnor. Tack vare produkter med hög kvalité, finansiellt starka samarbetspartners och en effektiv försäljningsstrategi ser Protein.se positivt inför framtiden, skriver bolaget i rapporten.
Skulden som bolaget har haft till majoritetsägaren kvittades i en nyemission och blev konverterade till aktier och därmed är skulden reglerad. Nästa år tror ledningen på fortsatt ökad tillväxt i Skandinavien med svarta siffror.
Ehandel sökte medgrundaren och vd:n Albert Vllasa som inte ville kommentera räkenskapsåret.