E-handelsleverantören Avensia som bygger e-handel och omnikanalslösningar åt företag som Kjell & Company, NA-KD och Polarn O. Pyret, rapporterar nu sina siffror för årets andra kvartal. Man tänker kanske att konsultuppdrag är något som detaljhandlare drar in på i dessa tider men Avensia lyckades faktiskt växa och klämma fram en liten vinst.
I början av kvartalet märktes en stor osäkerhet bland både befintliga och potentiella kunder, men mot slutet av kvartalet kunde tendenser till ett nytt ”normalläge” skönjas, med något ökad framtidstro och investeringsvilja som resultat, säger företagets vd Niklas Johnsson i samband med delårsrapporten.
"Vi påverkas naturligtvis"
Omsättningen landade på 76,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 73,8 miljoner samma period i fjol. Resultatet sjönk dock från 1,2 miljoner kronor i fjol, till 0,6 miljoner under årets andra kvartal.
Generellt kan sägas att de kunder som verkar inom utsatta branscher, har stora fysiska butiksnät eller inte kommit så långt i sin digitaliseringsresa har det svårast ekonomiskt. Även om den expertis Avensia och de lösningar bidrar med inte är en del av problemen, utan tvärtom en del av lösningen, påverkas vi naturligtvis när våra kunder har övergripande ekonomiska utmaningar, säger Niklas Johnsson.
Under kvartalet lanserade företaget även två nya B2B-sajter, Alloffice (alloffice.se) och Cowab (cowab.se / cowab.no). Vilka ska vara de två första kunderna till en ny "out-of-the-box"-lösning för B2B.
Med en tillgänglig likviditet på 81,7 miljoner kronor står Avensia även i dessa osäkra tider fortsatt starkt och redo för framtiden, avslutar Niklas Johnsson.