Hemmafixarkedjan Clas Ohlson såg försäljningen stiga under juni månad. Den totala omsättningen steg med 5 procent till 711 miljoner kronor, men på nätet gick det mycket bättre än i butikerna.
Det är tydligt att vi under perioden träffat rätt med vårt erbjudande samtidigt som många av våra kunder under juni månad valt att satsa lite extra på sina hem inför en semester på hemmaplan. Trots fortsatt osäkerhet kring den framtida utvecklingen av coronapandemin och dess konsekvenser visar vi styrka med en organisk tillväxt på 11 procent drivet av en kraftig försäljningsökning både i butik och online, kommenterar vd:n Lotta Lyrå.
Försäljningen online steg med 71 procent till 69 miljoner kronor. En siffra som börjar närma sig den finska omsättningen hos Clas Ohlson, som under juni månad nådde 78 miljoner kronor.
Tittar vi på maj och juni tillsammans så växte e-handeln inom företaget med 70 procent, och uppgick då till 130 miljoner kronor.
I Sverige påverkas vi fortsatt av minskad kundtrafik till våra butiker i centrala lägen i de större städerna, om än i mindre utsträckning än månaden innan. I Finland har restriktionerna en fortsatt dämpande effekt på försäljningen, men även här märks nu en ökning i kundtrafik, konstaterar Lotta Lyrå.