Doggy, som har fem varumärken inom hund- och kattmat, har fått en ny ägare. Investeringsbolaget NDX Group från Litauen, som ägde Doggy AB under fler år, har lämnat över till branschkollegan Partner in Pet Food.
LÄS ÄVEN: Upp till bevis för Dogmans e-handel: ”Galet mycket kompetens”
Vi är väldigt tacksamma för våra år tillsammans med NDX Group, vars investeringar i både produktion och varumärken har förädlat vår produktportfölj ytterligare och skapat fin tillväxt.
Nu ser vi fram emot nästa spännande steg på resan, tillsammans med våra nya och lika entusiastiska ägare, säger Magnus Sjösten, vd på Doggy, i ett pressmeddelande.
Doggys produkter produceras i Sverige och säljs, bortsett från på den svenska hemmamarknaden, i norra Europa och främst i Tyskland, Polen och Ryssland. De nya ägarna Partner in Pet Food är verksamma i 38 länder, har 1600 medarbetare och producerar årligen cirka 500 000 ton katt- och hundfoder.
Våra nya ägare betraktar Doggy AB och våra varumärken som ett oerhört starkt tillskott och förvärvet går helt i linje med deras långsiktiga strategi att utöka verksamheten, addera fler marknader och växla upp sin närvaro online, fortsätter Magnus Sjösten.
För Doggys del är detta en oerhört spännande utveckling. Det finns en enorm tillväxtpotential och mängder av synergieffekter i att ansluta till en organisation av PPF:s storlek.
Doggy AB omsätter idag cirka 600 miljoner kronor och har totalt 200 anställda fördelat på huvudkontoret i Vårgårda samt filialer i Tyskland och Polen. Förvärvet har som syfte att komplettera PPF:s utbud geografiskt i Europa samt addera en tydligare närvaro i Norden.
Partner in Pet Food tar över Doggy officiellt i augusti 2020.