Inför semestersäsongen letade leveransbolaget Svensk Hemleverans, företaget bakom Early Bird, sommarvikarier. Då placerade man ut sin reklamannons i bland annat Piteå-Tidningen.
Reklambilden föreställer en ihopklippt person. På den ena sidan är personen klädd i arbetskläder och på den andra sidan har personen badkläder och badring. I bilden har företaget skrivit:
Leverera på natten. Briljera på dagen.
Just nu söker vi sommarpersonal för utdelning av post, tidningar och paket. Arbetet utförs 6–7 nätter i veckan vilket ger dig frihet att nyttja dagen hur du vill. Arbetet sker antingen på gång-, cykel- eller bildistrikt.
Men minst en person kunde inte bläddra förbi annonsen utan att bli upprörd. Reklambilden anmäldes till Reklamombudsmannen med följande motivering:
Reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar. Annonsen vill locka yngre personer att arbeta med att dela ut paket på natten för att sedan ha lediga dagar. Ska man jobba natt måste man sova på dagen om man ska hålla sig frisk.
Det innebär inte fria dagar som Svensk Hemleverans påstår. Dessutom gäller det arbete sex till sju dagar i veckan. Annonsören utlovar något som är både farligt och osant.
Annonsören, Svensk Hemleverans Norr AB, svarar på anmälaren att företaget endast anställer personer som är 18 år eller äldre, och annonsen riktar sig därför endast till vuxna människor. Man förklarar även att med de arbetstimmar som avser sommarvikariat är det fullt rimligt att de anställda kan ha tid för exempelvis sol och bad i sommar.
Annonsen avser nattarbete deltid, där arbetstiden är förlagd mellan klockan 00:00 och klockan 06:00, sex till sju dagar per vecka. Detta är förenligt med arbetstidslagen under förutsättning att veckoarbetstiden inte överskrider 36 timmar per vecka, vilket i snitt innebär maximalt fem till sex timmar per natt.
De anställda distributörerna i bolaget arbetar deltid, två till sex timmar per dygn, nattetid. Även med åtta timmars sömn per dygn återstår tio till fjorton timmar per dygn för egna aktiviteter. Det är till exempel vanligt förekommande att bolagets distributörer både förvärvsarbetar och studerar parallellt med en tjänst av det slag som utannonserats. I detta fall avser annonsen sommarpersonal, varför det är fullt rimligt för den som önskar att kombinera tjänsten med att koppla av med sol och bad om vädret tillåter.
Reklamombudsmannen konstaterar att man inte ser någon anledning till att ifrågasätta annonsörens uppgift om att arbetstidslagens regler följs.
Reklamombudsmannen finner att platsannonsen för sommarpersonal varken genom påståenden eller bildspråk som illustrerar hur tjänsten kan kombineras med ett strandliv på dagen, kan anses utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar.
Reklamen strider därmed inte mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler.