ANNONS

Partykungen spräcker 200 miljoner: "Målen infriades med råge"

Teamet på Partykungen

Tog in ny ägare.

ANNONS

"Det känns fantastiskt!", säger Partykungens grundare och vd Joel Svensson när vi frågar hur det känns att avsluta fjolåret med svara resultatsiffror.

LÄS ÄVEN: Partykungens drag efter dramatiska raset

Under 2019 lyckades bolaget vända det negativa EBIT-resultatet från -2,3 miljoner kronor 2018 till, +3,4 miljoner under förra året. Omsättningen steg samtidigt med 21 procent och landade på 202,8 miljoner kronor.

Vårt mål för 2019 var att vända till lönsamhet och samtidigt fortsätta vår organiska tillväxt, vilka båda infriades med råge. Det hade dock aldrig varit möjligt om det inte vore för våra fantastiska medarbetare som alla tagit i lite extra för att nå dit, säger Joel Svensson till Ehandel.

Mer exakt, vad har ni gjort för att vända resultatet? 

Anledningen till vår resultatförbättring är många men för att nämna några har vi tidigare år tagit stora kostnader när vi gått in på nya marknader, och i fjol valde vi istället att fokusera på befintliga marknader. Vi har även jobbat mer med EMV (egna varumärken) vilket har visat sig inte minst i en bättre bruttovinstmarginal.

Sist men inte minst har vi jobbat mycket med att effektivisera våra interna processer med allt från ekonomisk uppföljning till lagerstyrning.

LÄS ÄVEN: Partykungen går utanför Norden – köpte domän för ”5-siffrigt belopp”

De marknader som Partykungen finns på idag är, bortsett från Sverige, Norge, Danmark och Finland. Under 2019 stod de tre externa marknaderna för hela 30 procent av företagets totala omsättning.

Siktar på 500 miljoner 

Något som också hände i fjol var att bolagets ägarsida utökades med en plats. Joel Svensson, med 62,7 procent, är fortfarande storägaren i Partykungen. Men nu är Claes Hedlund, genom Claes Holding AB, den näst största ägaren och ny extern ägare med 20 procent.

Vad har ni på gång framåt?

Vi har massor av spännande grejer på gång till hösten och nästa år, men tyvärr inget vi vill avslöja ännu. På lite längre sikt är vårt mål att nå en omsättning om 500 miljoner kronor och det med god lönsamhet på sista raden, säger Joel Svensson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap