ANNONS

Kronans e-handel fördubblas: “Volymer vi skulle nå Q3 2021”

Anders Torell, vd

Vi kan ha nått inflexionspunkten inom apoteksmarknaden.

ANNONS

Kronas Apotek meddelar idag hur det gått under andra kvartalet och precis som många andra aktörer kan de visa upp en coronaeffekt i sin e-handel. Apotekföretagets onlineförsäljning växte nämligen med 111 procent under andra kvartalet.

Många medarbetare har lagt ned ett fantastiskt arbete för att vi skulle klara den snabba tillväxt för e-handeln som pandemin inneburit, säger Anders Torell, vd på Kronans Apotek, och tillägger:

Idag har vi volymer och försäljning som vi bedömde vi skulle nå under kvartal två eller tre 2021.

Marknaden har ändrats i grunden?

Det är alltså pandemin som accelererat utvecklingen och detta har förstås satt press på alla system när tillväxten sker mycket snabbare än beräknat.

För apoteken har bland annat äldre börjat e-handla mer än förr. Det här innebär också att ”inflection point”, alltså när e-handeln förändrar en marknad så mycket att den tidigare marknadslogiken inte längre gäller, kommer närmare, förklarar företaget i samband med rapporten.

Enligt Anders Torell har företaget dock klarat av det ökade trycket utan några större problem.

Det är oerhört viktigt att fortsätta utveckla vår förmåga inom e-handel. Vi vill bygga en kundupplevelse som gäller oavsett var du möter Kronans Apotek. Vi måste ta tillvara den fördel som fysiska apotek och e-handel innebär, säger Anders Torell.

Kronans Apotek särredovisar inte e-handeln men den totala omsättningen under kvartalet sjönk med cirka 2 procent, från 188,8 miljoner euro till 184,8 miljoner, enligt moderbolaget Oriola. Rörelseresultatet sjönk samtidigt från 2,9 miljoner euro till 0,4 miljoner.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap