När Zalando rapporterade sina siffror för det tredje kvartalet 2018, var det inte direkt med flaggan i topp. Bolaget hade lämnat ett "finansiellt utmanande tredje kvartal" bakom sig, och förlusten var ett faktum.
LÄS ÄVEN: Zalando levererade 400 miljoner i förlust: "Självklart inte nöjda"
Nu kommer siffrorna för det fjärde kvartalet samt helåret, och den här gången ser det betydligt ljusare ut. E-handlaren omsatte under 2018 5,4 miljarder euro, vilket motsvarar nära 57 miljarder svenska kronor. Det innebär en tillväxt på 20 procent för helåret. Under samma period kom resultatet (EBIT) upp i drygt 173 miljoner euro, eller 1,8 miljarder kronor, vilket dock är ett tapp mot förra årets 215 miljoner euro.
"2018 innebar en del utmaningar"
Vändningen tillskrivs ett starkt fjärde kvartal, som enligt ett pressmeddelande bjöd på en tillväxt på nära 25 procent jämfört med samma period förra året. Det innebär att omsättningen för kvartalet kom upp i nära 1,7 miljarder euro. Bara under årets sista tre månader fick Zalando nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder.
- 2018 innebar en del utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar på det fjärde kvartalet för att få ett starkt avslut på året. Vår leverans för det fjärde kvartalet gör oss säkra på att våra planer för tillväxt på längre sikt gäller som tidigare, säger Rubin Ritter, vd Zalando, i en kommentar.
För helåret 2019 spår Zalando en tillväxt på mellan 20 och 25 procent, samt ett resultat på 175 till 225 miljoner euro.