ANNONS

Lyko omsatte 436 miljoner: “99 procent tillväxt online”

Peter Gunnarsson (CTO), Anna Persson (Logistics & Purchasing officer), Rickard Lyko (VD)
Foto: Lyko

Online står för 83 procent.

ANNONS

Skönhetsbutiken Lyko släppte nu på morgonen sina siffror för årets andra kvartal och mycket pekar uppåt. På nätet såg företaget en ökning med nära 100 procent.

Online hade en försäljningstillväxt på 98,7 procent, totalt nådde vi en tillväxt på 57,9 procent och omsatte 436 miljoner under kvartalet. Vi har lyckats stärka resultatet, EBITDA-marginalen landade på 7,8% (6,3%) och EBIT-resultatet uppgick till 11,8 MSEK, vilket är nästan 12 MSEK bättre jämfört med samma period föregående år, konstaterar vd:n Rickard Lyko i en kommentar.

Den starka försäljningsökningen tillskrivs till stor del e-handeln.

Den kraftiga försäljningsökningen förklaras av ett ökat e-handelsbeteende hos konsumenter i kombination med vår lyckade varumärkessatsning. Det är tydligt att även en äldre målgrupp har hittat till nätet, både i Sverige och i övriga länder där vi är verksamma. Online står nu för 82,9 procent av bolagets totala omsättning, säger Rickard Lyko.

Samtidigt har förstås den fysiska handeln backat av naturliga skäl. Företaget rapporterar att “Retail” gått ner 36 procent jämfört med i fjol.

Även om Retail påverkats ordentligt av pandemin är vår tro fortsatt att kanalerna bygger varandra, inte minst varumärkesstärkande. Samtidigt utvärderar vi kontinuerligt vårt butiksnätverk och har under kvartalet stängt två butiker, Karlskrona och Nacka.

För halvåret som gått så har försäljningstillväxten varit nära 42 procent för Lyko med en omsättning på 749 miljoner kronor.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se