ANNONS

Från pojkrummet till sexsiffrigt belopp på tre månader

Från pojkrummet till sexsiffrigt belopp på tre månader
Fredric Lindqvist, Tyra Matsdotter och Baldvin Ahlander på Calixter.se

Tröttnade på fabriksjobbet och bestämde sig för att bli e-handlare.

ANNONS

I april förra året jobbade 20-åringarna Baldvin Ahlander och Fredric Lindqvist fortfarande ihop på Volvos fabrik i Torslanda. De hade båda en känsla av att det borde finnas något mer än att vara inlåsta i en fabrik och inte se någon framtid, som Baldvin Ahlander uttrycker det i ett mejl till Ehandel.se.

Sagt och gjort. Duon valde att byta fast jobb och trygg lön mot drömmen om att bygga en framgångsrik e-handel. Exakt vad de skulle sälja var från början oklart, men efter att ha tillbringat en tid med att bolla idéer tog de beslut om att satsa på inredning. Den vinnande idén kläcktes av vännen och kollegan Tyra Matsdotter, som vid det laget också var med på tåget. Hon hade sedan tidigare arbetat som inredningsstylist.

- Vi satte oss ner och diskuterade lite vad vi ville göra och idé efter idé fallerade då vi inte fick ihop ekvationerna. Så småningom valde vi att tänka utanför boxen och ta in en person som har koll på inredningsmarknaden. Vi räknade lite och det var en god vinstmarginal och vi kände att det skulle bli förhållandevis lätt att sälja produkter inom det segmentet, berättar Baldvin Ahlander.

Leverantörerna började säga ja

Den 25 september 2018 lanserade trion med hjälp av eget kapital nätbutiken Calixter.se, som ett halvår senare har blivit en aktör att räkna med. Företaget har sedan starten haft en idé om att marknadsföra sina varor på ett personligt sätt, vilket hittills verkar ha fått ett varmt mottagande.

Men den första tiden med företaget var kanske inte direkt enkel. Bolagets grundare vittnar om sömnlösa nätter som lades på allt från webbdesign till betalningsmetoder, och förstås - att hitta leverantörer.

- Efter att ha tänkt alldeles för lite på vad vi gett oss in på så kontaktade vi leverantör efter leverantör, både i Sverige och utomlands, för att hitta någon som ville sälja produkter till oss. Efter alltför många nej-svar så hade vi en handfull ja-svar och vi började arbeta efter det vi hade.

Ska spränga miljongränsen i år

Försäljningen var i början ganska begränsad, men det dröjde inte länge förrän antalet order började öka i allt snabbare takt, samtidigt som företagets slogan - att det är de små detaljerna som gör skillnaden - började sätta sig.

- Vi satte ett mål på att sälja för 30 000 kronor före årsskiftet 2018/2019, men vi slutade på ett sexsiffrigt belopp. Tittar vi på januari och februari 2019 så är vi bara någon tusenlapp från vad vi omsatte under hela 2018.

Hur ser planerna ut för det här året?

- Målet för 2019 är att spränga den gyllene miljongränsen och att etablera oss i ett större lager. Vi gick från att sitta i ett pojkrum och mammas garage till att vi i dagens läge har kontor och lager i Mölndal. Men det har vi snart vuxit ur då vårt sortiment har expanderat snabbare än vad vi hade förväntat oss, avslutar Baldvin Ahlander.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se