Nu är Kinneviks första halva av 2020 sammanställd. Till och med sista juni uppgick substansvärdet till 89 miljarder kronor, vilket är en ökning med runt 520 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol.
LÄS ÄVEN: Kinnevik storsatsar på Mathem – går in med totalt 900 miljoner
I en osäker och svår tid orsakad av Covid-19 så är vi stolta över att våra digitala bolag tagit sig an utmaningen och erbjuder tjänster som konsumenterna verkligen värdesätter, vilket bekräftar vår strategi. Kinnevikteamet har arbetat nära våra bolag för att säkerställa att de tar sig igenom krisen med starka kunderbjudanden och marknadspositioner samt en sund finansiell position, skriver vd:n Georgi Ganev i rapporten.
Under kvartalet har vi sålt en liten del av vårt innehav i Zalando för att stärka vår finansiella position och fortsätta att balansera vår portfölj mot en större andel unga tillväxtbolag. Vi är fortsätt fokuserade på att hitta de mest lovande investeringsmöjligheterna inom våra fokussektorer.
Som vd:n nämner sålde Kinnevik en del av sina aktier i Zalando i fjol. Företaget sålde totalt 16,7 procent av sitt innehav som var värt 6,7 miljarder kronor. Efter försäljningen är Kinnevik fortfarande största aktieägare i Zalando.
LÄS ÄVEN: Stortapp för Zalando efter Kinneviks försäljning
För nästan exakt en månad sedan sålde Kinnevik även 23,2 procent av aktierna i Qliro Group, vilka motsvarade 198 miljoner kronor. Tidigare var bolaget den största ägaren, efter avyttringen har Kinnevik kvar cirka fyra procent av aktierna i Qliro.
De två affärerna, försäljningen av Zalando och Qliro, gav Kinnevik totalt nära 7 miljarder kronor extra i kassan.
Som ett resultat av detta har Kinneviks styrelse beslutat att föreslå en extra kontant utdelning om 7 kronor per aktie, motsvarande 1,9 miljarder kronor totalt, för beslut vid en extra bolagsstämma den 19 augusti 2020.
Denna extra utdelning är driven av vår ambition att bibehålla vår effektivitet och finansiella disciplin, och hedrar vår utdelningspolicy, fortsätter Georgi Ganev.