ANNONS

Björn Borg slog 709 miljoner - "tillväxten drivs av Sverige"

Björn Borg slog 709 miljoner - "tillväxten drivs av Sverige"
Henrik Bunge vd för björn borg

E-återförsäljare växte 54 procent.

ANNONS

Klädaktören Björn Borg meddelar i dag sina resultat för fjärde kvartalet. Koncernens omsättning ökade under perioden med 15,6 procent till starx under 197 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

För helåret 2018 har Björn Borg ökat sin försäljning med nära 2 procent och rapporterar en omsättning på nästan 710 miljoner kronor, jämfört med cirka 697 miljoner under 2017. 

- Tillväxten drivs framför allt av Sverige, som växer med 27 procent jämfört med året innan. Tillväxten drivs främst av ökad försäljning inom sportsegmentet, säger Henrik Bunge, vd för Björn Borg, i ett pressmeddelande. 

Butiksförsäljningen sjönk för helåret, men jämförbara butiker steg 4 procent.

- Butiksförsäljningen föll i Sverige, jämfört med 2017, på grund av två färre butiker. Försäljningen för jämförbara butiker steg 4 procent främst tack vare bättre omvandling av webbplatstrafik än föregående år, säger Henrik Bunge. 

E-handeln växte 23,6 procent

Börn Borgs egna e-handel växte med cirka 24 procent, samtidigt som e-handelsförsäljningen hos företagets återförsäljare lyfte med ungefär 54 procent.

- Vårt fokus på e-återförsäljare fortsätter att ge resultat och denna kundgrupp visar tillväxt i kvartalet med 54,2 procent, säger Henrik Bunge.

Bolagets egna e-handel tillsammans med e-återförsäljare omsatte drygt 140 miljoner kronor under 2018, vilket är en ökning med nära 25 procent. 

Uppdaterade mål

Företaget meddelar att de har uppdaterat sina långsiktiga finansiella mål, som senast fastställdes 2015 och skulle uppnås till 2019. Då var målsättningen att nå en omsättning på 1 miljard kronor 2019, med en rörelsemarginal på 15 procent. 

De nya målen är att nå en årlig omsättningstillväxt på minst 5 procent, att årlig rörelsemarginal ska ligga på minst 10 procent samt att en ha årlig utdelning om minst 50 procent av nettoresultat efter skatt. 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se