I dag, den 1 juli 2020, börjar som bekant den nya kassalagen att gälla. Enkelt förklarat innebär den att man inte längre får ha kreditalternativ som exempelvis faktura högst upp i checkouten och alternativ som innebär att man betalar vid ett senare tillfälle får inte heller vara förifyllda.
Faktura sist
Lagen fick högljudd kritik när den presenterades i slutet av förra året, även om många också ställde sig ganska neutrala till den planerade ändringen.
LÄS ÄVEN: Betaljättarna om det nya förbudet: "Vi tvingas göra det mindre enkelt"
En del som många reagerat på är att den nya lagen innebär att kreditkort och debetkort måste vara separata poster i kassan om kortbetalning ska stå som det översta eller förifyllda alternativet. Komplicerat och tekniskt utmanande, tyckte en del företag. Nu visar det sig att kortproblemet på flera håll har lösts just med att kortbetalning som alternativ har flyttats ner. Istället har man lyft upp alternativ som direktbetalning och Swish.
Så har exempelvis Nets, som tillhandahåller e-handelskassan Easy, gjort.
Om webbutiken erbjuder Swish så läggs det först automatiskt och om webbutiken bara har kortbetalning kommer debetkort att ligga först och därefter kreditkort. Om faktura- och delbetalning finns ligger det sist, förklarar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
"Handlar om att begränsa marknadsföringen"
Han berättar att webbutiker som inte har en samlad checkout-lösning, utan istället låter kunderna välja betalsätt och sedan skickar dem till olika fönster, i många fall har behövt ändra i ordningen.
De kan, om de behöver, också dela upp kortbetalningar i debetkort och kreditkort men båda de valen leder till samma kortformulär, säger Patrik Müller, och tillägger:
Värt att notera är att lagen handlar om begränsa marknadsföringen av krediter vilket har gjort det möjligt för oss att låta konsumenten kan lägga in debetkort i fältet för kreditkort och tvärtom utan begränsningar. Konsumenterna behöver alltså inte ha koll på vilken typ av kort de har.
Är det inte lite anmärkningsvärt att Nets, som gjort sig känt för att vara framstående inom kortbetalningar, har valt att lyfta Swish överst i de fall där det är möjligt?
Ja det finns en del som tänker så om oss, att vi är kortmänniskorna. Men faktum är att vi har en väldigt lång lista på betalsätt som våra webbutiker kan använda, svenska, nordiska och internationella betalsätt. Så för oss är det helt odramatiskt, vårt resonemang under de senaste 20 åren har varit att vi inte vill styra konsumenterna till något betalsätt som är bättre för oss utan konsumenterna ska få betala på det sättet som passar dom bäst. Det har också varit tydligt i vår rapport "Svensk E-handel" att det är otroligt viktigt för konsumenten att kunna få betala på det sättet de önskar.