ANNONS

Instabox nya supersiffror - "taktar över 200 miljoner"

Erik Ekstrand och Alexis Priftis

Fyrdubblar omsättningen.

ANNONS

Instabox går starkt framåt. Förra året tripplade man omsättningen från 2018, ställde ut dubbla antalet paketskåp och tripplade personalstyrkan. Men det kan man toppa i år. Nu berättar logistikbolaget att man till och med fyrdubblat tillväxttakten under årets första månader och att 1 miljon svenskar använder Instabox.

Vi ser att kunderna väljer oss av flera anledningar, där många idag efterfrågar en på riktigt klimatsmart och snabb leverans, till en plats som de passerar i sin vardag. I princip alla som testar vårt fraktalternativ använder oss igen, vilket är riktigt kul att se, fortsätter Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox, i ett pressmeddelande.

Redan under perioden januari till maj har man hunnit med att omsätta mer än under hela 2019. Nya, stora kunder och en explosiv efterfrågan på e-handel ligger bakom den enorma tillväxten.

2019 var ett bra år för oss men tittar vi på 2020 växer vi betydligt snabbare. Redan nu taktar vi över 200 miljoner på årsbasis, säger Alexis Priftis.

Förlusten har minskat

Det att jämföra med 2019 års omsättning som landade på 63 miljoner kronor.

Förra året var ett bra år där vi samtidigt som vi växte snabbt, investerade mycket i att förbereda företaget för vidare expansion och ytterligare tillväxt. Under 2019 skalade vi upp verksamheten genom att placera ut nya paketskåp, öppna upp i nya regioner och anställa många nya kollegor som lagt grunden för fortsatt tillväxt, inte bara i Sverige utan även internationellt. Att den relativa förlusten trots detta har minskat jämfört med föregående år talar för affärsmodellens styrka, säger Erik Ekstrand, ekonomichef på Instabox.

Nils Lund
nils@ehandel.se