Delårsrapporten, som släpptes nyligen gjorde att Facebook-aktien rasade till 25,52 dollar per aktie, den lägsta notering hittills. När aktien introducerades med buller och bång i maj tidigare i år kostade den 38 dollar per aktie.
Facebook-aktien har alltså tappat drygt 25 procent i värde sedan företaget gjorde sin entré på börsen. Att bolaget värderade aktien så pass högt vid introduceringen tyder på att man väntade sig att intäkterna skulle öka i snabb takt, vilket inte ser ut att ske.
Nu vill aktieägarna veta hur Facebook ska lyckas sälja mer reklam, särskilt i mobilen som vinner fler och fler användare. Men det är inte bara att öka intäkterna, den viktigaste frågan är ändå att behålla sina medlemmar på lång sikt. Att bara satsa på ökade intäkter kan straffa sig.
– Risken är att Facebook tummar på det som varit bolagets styrka hittills när det finns krav på kortsiktiga vinster. Folk är inte så pigga på företag som gör intrång i deras privata sfär. Det är inte alltför svårt för någon annan att starta en motsvarande tjänst som rätt snabbt kan få inflytande, om folk tröttnar på Facebook, säger Jonas Colliander, forskare i sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm.
Stora förluster
Antalet Facebook-användare ökade under andra kvartalet till 955 miljoner från 901 miljoner kvartalet innan. Man ökade också sin omsättning med 32 procent till 1,18 miljarder dollar, varav 992 miljoner dollar av intäkterna kommer från reklam. Något som var bättre än förväntat.
Men Facebook har också haft ökade kostnader. Marknadsförings- och försäljningskostnaderna ökade med det fyrdubbla, till 392 miljoner dollar. En bidragande orsak till att Facebook rapporterar en nettoförlust på 157 miljoner dollar i sin delårsrapport, vilket motsvarar 8 cent per aktie.
Grundaren Mark Zuckerberg säger att förlusten också till stor del beror på kostnader som tillkom på grund av börsnoteringen. Skulle man räkna bort de kostnaderna skulle det i stället bli en vinst på 12 cent per aktie.
Källor: Dagens Media, Dagens Nyheter