ANNONS

Miljardbolagets knep för att gå runt ny e-handelslag

Miljardbolagets knep för att gå runt ny e-handelslag
Nya e-handelsplaner i Flipkarts huvudkontor

Börjar med så kallade "Alpha Sellers".

ANNONS

I ett försök att skapa en mer rättvis marknad för landets e-handlare, införde Indien tidigare i år regler som innebär att utländska digitala marknadsplatser måste behandla alla säljare i landet lika. Det medförde att jättar som Amazon och Walmartägda Flipkart inte längre kunde lyfta fram sina egna varor framför de som andra bolag på plattformarna sålde.

B2B-företag agerar mellanhand

Lagändringen uppskattades förstås inte av de amerikanska e-handelsgiganterna, som har investerat miljarder för att bygga en affär på den indiska marknaden.

LÄS ÄVEN: Rivalerna slår sig ihop i kampen om jättemarknaden

Innan lagändringen ens var genomförd spekulerades det i hur Amazon och Flipkart skulle lyckas gå runt den, och nu har Flipkart tagit fram ett helt nytt sätt att driva försäljning på. Det handlar om ett nätverk av knappt tio oberoende B2B-enheter som ska agera en slags mellanhand i transaktionen. Det rapporterar The Economic Times.

Måste hålla sig under 25 procent

Enkelt förklarat ska B2B-aktörerna, som här kallas "Alpha Sellers", köpa varor från Flipkarts grossistverksamhet "Flipkart India". Dessa ska sedan skicka varorna vidare till en grupp säljare som går under namnet Beta Sellers, som i sin tur ska sälja dem på Flipkarts marknadsplats. På så sätt räknar Flipkart med att kunna hålla andelen varor som säljs i egen regi på bolagets marknadsplats på under 25 procent, vilket är vad den nya lagen kräver.

Indiens nya marknadsplatsregler trädde i kraft den 1 februari i år.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se