De drog igång sin second hand-idé för sex år sedan och i fjol blev H&M-gruppen majoritetsägare i bolaget. Idag har vi hunnit rapportera om att expansionsplanen har gått igenom och företaget är, från och med idag, europeiskt.
LÄS ÄVEN: Nu smäller det: Sellpy tar klivet utomlands
Sellpy lanserar sitt koncept i Tyskland. Vi passade på att fråga vd:n Michael Arnör hur det känns.
Vi är väldigt glada över att kunna lansera i Tyskland som är en stor marknad med en starkt växande medvetenhet kring second hand, säger han till Ehandel.
Vi erbjuder nu samma smidiga tjänst för våra tyska kunder som vi redan gör i Sverige, och målsättningen är att möjliggöra för så många tyskar som möjligt att leva mer cirkulärt. För att erbjuda en så bra upplevelse som möjligt har vi översatt sajten till tyska.
Under 2019 lyfte även Sellpys omsättning med hela 71 procent och landade på cirka 200 miljoner kronor. Nyligen flyttade företaget in till helt nya lagerlokaler på 10 000 kvadratmeter, men redan nu finns det planer på att Sellpy ska utöka kapaciteten ytterligare i höst.
LÄS ÄVEN: Sellpy landar lager nära flygplatsen: ”Ska hantera 8 miljoner varor”
Förutom vår lansering i Tyskland så fortsätter vi att expandera för fullt. Hittills i år har vi fortsatt att växa starkt trots Covid-19. Med vårt nyöppnade lager i Rosersberg kommer vi kunna utöka kapaciteten ytterligare under hösten, samtidigt som vi löpande arbetar på att göra det ännu enklare och trevligare att köpa och sälja second hand, summerar Michael Arnör.