Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Slog sex miljoner - nu lanserar de sin e-handel internationellt

Morjas grundare Henrik Berg och e-handelschef Jesper Plenninge
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi tror pรฅ att gรถra fรฅ saker riktigt bra".

ANNONS

Klassiska herrskor av hรถg kvalitet kostar ofta alldeles fรถr mycket. Det tyckte i alla fall Henrik Berg, som grundat det svenska skomรคrket Morjas. Efter att ha undersรถkt problemet med de รถverprissatta herrskorna kom han fram till att problemet var fรถr mรฅnga mellanhรคnder i flertalet fรถretag. Dรคrfรถr har Morjas valt att sรคlja direkt till konsument via en egen e-handel.

En lyckad strategi att dรถma av utvecklingen hittills. Fรถrra รฅret omsatte fรถretaget strax รถver sex miljoner kronor, vilket var en tredubbling mot รฅret innan som var Morjas fรถrsta verksamma helรฅr.

Lanserar ny sajt

Nu vรคljer fรถretaget att vรคxla upp ordentligt. Nyligen lanserade man ett showroom i Stockholm och nu har en helt ny sajt sett dagens ljus.

Under det senaste รฅret har vi arbetat hรฅrt med att utveckla en ny hemsida som ska leverera โ€œWOWโ€ nรคr det kommer till enkelhet och inspiration fรถr vรฅra besรถkare. Vi valde att byta plattform och bygga en helt ny hemsida som รคr vรคldigt flexibel nรคr det kommer till design och funktionalitet, sรคger Jesper Plenninge, e-handelschef pรฅ Morjas.

Vi samlade in feedback frรฅn vรฅra kunder genom en kundundersรถkning, telefonintervjuer och mailkonversationer fรถr att mรถta vรฅra kunders behov. I dag har vi en hemsida som รคr mycket mer anpassad efter vรฅra kunders behov i alla delar av vรคrlden och dรคr vi รคven har mรถjlighet att skala vidare.

Tanken รคr att den nya sajten ska gรถra det mรถjligt fรถr fรถretaget att vรคxa internationellt. Morjas har รคven tidigare sรฅlt och levererat globalt men tidigare endast haft euro som valuta. Nu har sajtens betalningsalternativ utรถkats med ytterligare fem lokala valutor.

"Tror pรฅ att leverera ett vรคrde"

I dagslรคget sรคljer fรถretaget sina produkter till omkring 30 lรคnder varje mรฅnad.

Vi tror pรฅ att gรถra fรฅ saker riktigt bra istรคllet fรถr att gรถra mรฅnga saker helt okej. Vi kommer dรคrfรถr att fortsรคtta hรฅlla ett tight fokus i vรฅr expansion dรคr vi fortsรคtter vara besatta av att leverera hรถgsta nivรฅn av kundservice.

Morjas affรคrsidรฉ gรฅr enligt e-handelschefen att dela in i fyra delar; tidlรถsa skor, en smartare affรคrsmodell, en ny kundupplevelse och vad fรถretaget beskriver som sin โ€œsocial missionโ€. Enkelt fรถrklarat handlar det om att erbjuda klassiska produkter till ett bra pris och pรฅ ett smidigt sรคtt. En procent av intรคkterna doneras till vรคlgรถrenhetsorganisationen The Shoe That Grows, som ser till att barn fรฅr tillgรฅng till skor. Fรถretaget har en speciell sorts sko som kan utรถkas i upp till fem storlekar - perfekt fรถr barn vars fรถtter vรคxer.

Vi tror pรฅ att leverera vรคrde till vรฅra kunder, vรฅrt community och vรฅrt team. Fรถr oss รคr det inspirerande att arbeta med en organisation som pรฅverkar direkt vid kรคllan.

Drabbades av stรคngda fabriker

Under 2020 hade Morjas planerat att รฅter tredubbla sin omsรคttning, men den prognosen fick revideras i samband med Covid-19. Fรถretaget siktar dock pรฅ fortsatt tillvรคxt.

Givetvis har vi pรฅverkats av coronaviruset. Vi hade stรถrre lanseringar planerade under vรฅren som vi tyvรคrr tvingades skjuta upp dรฅ fabrikerna stรคngde ned, och dessa lanseringar var sรฅklart tรคnkta att bidra till tillvรคxten, sรคger Jesper Plenninge, och avslutar:

Dรคremot รคr vi vรคldigt glada att vi inte รคr exponerade mot wholesale eller egen retail. Vรฅr flexibla verksamhet gjorde att vi snabbt kunde stรคlla om till hemleveranser. Samtidigt har vi kunnat ta ett steg tillbaka och fokusera รคnnu mer pรฅ att utveckla vรฅr nya hemsida och fรถrbรคttra vรฅrt kunderbjudande.

Dela artikeln: