ANNONS

Hög efterfrågan på kläder från matmärke - sålde slut på 4 minuter

Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation inom egna märkesvaror på Axfood

"Vi visste att trycket var högt".

ANNONS

Matvarumärket Eldorado, som bland annat säljs hos Willys, Hemköp och Mat.se, släppte sin årliga sommar-modekollektion i fredags. Men den här gången vågade man, för första gången, sig på en digital försäljning via en egen webbutik Eldoradovaror.store.

Hur kommer det sig att ett man släpper modeplagg som matmärke? 

Vår kommunikationsstrategi är en del av en lång varumärkesresa vi gjort med Eldorado, under de senaste åren. Vi har bland annat gjort ett gediget jobb vad gäller vårt sortiment och kvalité där vi vill vara bäst på lågpris, samt gjort om hela Eldorados förpackningsdesign, berättar Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation inom egna märkesvaror på Axfood, för Ehandel.

I takt med att det arbetet slutfördes kände vi oss redo att kommunicera varumärket bredare än bara i våra kedjors kanaler. Vi valde att rikta vår kommunikation mot unga vuxna och studenter och ville på så sätt skapa PR och ökat förtroende i en kontext där vår målgrupp befinner sig. Valet föll på en kollektion som första gången släpptes under Way out West 2018 och fick en enorm succé, sen har det fortsatt spikrakt uppåt. Det känns otroligt härligt att sommarkollektionen nu har blivit en tradition.

I år består kollektionen av en baddräkt, en sidenscarf, ett solvisir och ett set med skjorta och badbyxor, som är inspirerade av Eldorados juicer. Kollektionerna tas fram av teamet på Axfood och PR-byrån Redgert Comms tillsammans med en frilansande kläddesigner som heter Per Larsson.

Även i år blev kollektionslanseringen en succé. På bara 4 minuter sålde den första produkten helt slut.

Skjortan sålde slut på 4 minuter efter lansering, setet på 15 minuter och under helgen sålde flera andra av produkterna slut.

Det känns såklart hur kul som helst. Med risk för att låta lite kaxig så var det ganska väntat att det skulle sälja slut, men inte så fort. Det senaste året har efterfrågan ökat och fler och fler har skrivit till oss att dom vill köpa våra kläder, så vi visste att trycket var högt när vi väl gick live med butiken.

LÄS ÄVEN: Necessär som kan tas isär – sålde slut direkt

Företagets sommarplagg erbjöds dock i första hand till personer som köpt tidigare kollektioner.

Vi gör ju endast limiterade kollektioner i begränsat antal och tidigare år har vi inte sålt några plagg alls utan endast skickat ut till personer som dels fattat tycke för tidigare kollektioner och till personer som vi tror skulle gilla våra kläder. Det är en del av vår kommunikationsstrategi, förklarar Emma Töpel Hanson.

Vi kommer att fortsätta jobba med limiterade släpp, det är det som gjort våra kollektioner så hypade och eftertraktade. Men det känns extra kul i år att vi även kan sälja delar av sommarkollektionen, då många har frågat om möjligheten att köpa vid de tidigare släppen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se