ANNONS

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder
Erik Olofsson, Nordenchef pĂĄ Stripe

Ny rapport.

ANNONS

Stripe har nyligen gjort sin årliga undersökning som analyserar hur "kassan" i Sveriges 100 populäraste nätbutiker fungerar och vilka steg i utcheckningssytemet som brister mest. Resultatet visade, precis som förra året, att näthandlare förlorar försäljning på grund av olika fel i kassahanteringen. 

"Försvårar övergången till e-handel"

95 av 100 nätbutiker hade tre eller fler allvarliga problem i kassan, jämfört med 89 stycken förra året. Ett registrerat fel handlade bland annat om att webbutikens utcheckningssytem misslyckades med att i realtid identifiera vilken typ av kort kunden vill betala med. Vilket i sin tur leder till att kunden inte blir uppmärksammad på om den fyller i fel uppgifter, eller att betalkort inte blir automatiskt blockerade om de passerat sitt giltighetsdatum.  

Ett annat vanligt fel var att e-butiker inte hade autofill korrekt installerat. Fel fungerande autofill gör egentligen motsatsen till sitt jobb, och kunden fick en osmidig upplevelse i kassan. Elva procent av nätbutikerna registrerades ha sex fel eller fler i kassan, och det är en rejäl ökning med tanke på att förra årets resultat i den här gruppen låg på noll procent. 

– Sådana här tekniska fel irriterar kunderna och skadar varje butiks goodwill och varumärke. Många kunder lämnar sin varukorg i kassan. Det är onödigt, det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel, säger Erik Olofsson, Nordenchef på Stripe, i ett pressmeddelande. 

Näthandeln tappar fart i onödan

Men enligt Stripe kvarstår många onödiga problem och i vissa fall har betalningsflödet till och med försämrats. Att handla på nätet associeras oftast med att vara enklare och smidigare än att handla i en fysisk butik. Därför är det lite motsägelsefullt när utcheckningen blir krångligare istället. 

– Det innebär att näthandelns utveckling tappar fart helt i onödan. Problem med att checka ut sin varukorg är i princip helt onödiga och kan åtgärdas ganska enkelt. Butikerna kan sälja mer om de erbjuder ett köpflöde som verkligen fungerar smidigt, säger Erik Olofsson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se