ANNONS

E-handeln blomstrade i maj - trots oron

Fler tänker konsumera mindre.

ANNONS

Svenskarna har sannerligen tagit e-handeln till sina hjärtan. Bara under maj e-handlade 77 procent av befolkningen och antalet e-handelsköp ökade med hela 36 procent under månaden. Det visar den senaste E-barometern.

Dessutom tycks e-handeln ha stabiliserat sig på en nivå där strax under 80 procent av konsumenterna shoppar online under en och samma månad. Samtidigt flaggar svenskarna för att man kommer att konsumera mindre i år. Runt 33 procent uppger att de är oroliga för sin egen privatekonomi på grund av det rådande läget i landet.

De svenska konsumenterna bedömer fortfarande i hög utsträckning att de kommer konsumera mindre under 2020, jämfört med 2019. Den främsta anledningen är att man spenderar mer tid hemma. Samtidigt är det 14 procent av svenskarna som uppger att de kommer konsumera mer under 2020 och det intressanta är att även de uppger som vanligaste orsak att de spenderar mer tid i hemmet. Oavsett vilket ”läger” man tillhör så kan man konstatera att e-handeln gynnas, skriver Postnord i rapporten.

De ökar mest

Den största ökningen under månaden syntes i åldersgruppen 65 till 79 år. Där ökade konsumtionen med hela 69 procent i maj. Men även den yngsta gruppen, 18 till 29 år, såg en ökning även om den var på mer beskedliga 19 procent.

Man frågade också kunderna vilka typer av fysiska varor de e-handlat under månaden. Det visade sig att den kategorin som gått allra bäst är kläder och skor, som återtagit förstaplatsen med sina 43 procent. Man lyckades passera skönhet och hälsa, som fick nöja sig med 42 procent. Däremot kan man glädja sig åt att man fick det största lyftet i maj med en ökning på 8 procent jämfört med samma månad förra året.

Vi kan åter konstatera att skönhet och hälsa är den produktkategori som gynnas mest av corona- krisen, sett till hur många som e-handlar. Till skillnad från april kan vi dock se att möbler och heminredning växt mer än dagligvaror, med 7 procentenheter mer än ifjol. Det är färre som handlat dagligvaror på nätet i maj jämfört med april, vilket möjligen kan antyda en viss återhämtning för den fysiska handeln, skriver man i rapporten.
Nils Lund
nils@ehandel.se