För generella sökord och fel matchningstyp
Generella sökord – Om vi tar ett exempel på en hemsida som endast säljer sneakers för män online så kan det vara lockande att testa sökord som skor där man vet att det finns väldigt mycket sökvolym. Problemet med den sökningen är att det bara är en bråkdel av användarna som söker på skor som är ute efter sneakers. Risken när man har för generella sökord är att man får en väldigt låg konverteringsgrad och då är det svårt att få annonseringen lönsam.
Bredmatchade sökord – Använder du dessutom bredmatchade sökord så är risken att du får in trafik från sökningar där chansen för en konvertering är ännu lägre. Om man i Google Ads lägger in sökordet skor utan att ange någon matchningsform så blir det ett bredmatchat sökord och då kan annonser visas från sökningar som pumps eller kängor. Chansen att klick från liknande sökningar skulle konvertera är väldigt låg om du bara säljer sneakers för män. Att rekommendera är istället att använda modifierad bred matchning och exakt matchning på sökorden. Läs mer om matchningstyper här.
Negativa sökord – För att få bort så många irrelevanta sökningar som möjligt är det viktigt att man lägger till negativa sökord. Vi fortsätter med exemplet på butiken som säljer sneakers för män. Det är väldigt troligt att man använder sökordet +sneakers (Plustecknet betyder att det är modifierad bred matchning). Då kan annonsen även visas när någon söker på sneakers dam. För att förhindra det så lägger man till dam som ett negativt sökord.
Annonserna är irrelevanta för sökningen
Jag har sett många exempel där man lägger in väldigt många ganska olika sökord i en annonsgrupp. Om man säljer både sneakers från Nike och sneakers från Adidas så har man förmodligen med sökorden +Nike +sneakers och +Adidas +sneakers. Det är viktigt att lägga de sökorden i olika annonsgrupper så att man kan skriva annonstexter som så relevanta som sökningen som möjligt. Om man lägger alla varumärken i samma annonsgrupp så blir texten mycket mer generell.
Har man väldigt generella annonstexter så får man ofta en lägre CTR (andelen av sökningarna som klickar på din annonstext) vilket i sin tur leder till lägre kvalitetsresultat på Google. Med ett lågt kvalitetsresultat behöver man betala mer per klick för att annonserna ska visas. Läs mer om kvalitetsresultat här.
Använder inte alla möjligheter som Google erbjuder
Om du har en webbshop så är det allra bäst att använda Google Shopping. Det gör man genom att ladda upp en feed med alla produkter i Google Merchant Center. Sen kan du visa bildannonser på Google där även priset visas. Klick från Shopping-kampanjer har ofta en högre konverteringsgrad än vad klicken från de vanliga textannonserna har. Läs mer om Google Shopping här.
Om du har laddat upp en feed i Merchant Center så kan du även använda dynamiska remarketing för att visa anpassade annonser i Googles displaynätverk. Man kan t.ex. välja att visa annonser för alla som har besökt hemsidan men ännu inte konverterat. Läs mer om dynamisk remarketing här.
Hemsidan är inte konverteringsvänlig
Hemsidan måste vara användarvänlig. Det spelar ingen roll om du har byggt upp jättefina Google Ads-kampanjer om de leder till en hemsida som är otydlig eller väldigt långsam. En otydlig hemsida ger en lägre konverteringsgrad som i sin tur ger en sämre ROAS (Return on Ad Spend). Om dina konkurrenter har en konverteringsgrad på 2 % för ett givet sökord och du bara har 1 % så kan du bara betala hälften så mycket per klick för att hålla samma lönsamhet som konkurrenterna.