Under hösten 2018 bestämde jag och min affärspartner tillika sambo, Joakim Lustig, oss för att starta vårt egna temärke. Vi visste att vi ville sälja vårt te online och att vi framför allt ville rikta in oss på en prenumerationstjänst. Med endast en distributionskanal insåg vi följaktligen att vi skulle behöva lägga krut på vår hemsida.
Jag heter Anna Leijon och både jag och min sambo har bakgrunder som civilingenjörer från KTH och vi frilanskonsultar i dag som produktägare respektive utvecklare. Vi lyckades lansera vår webshop på två månader och vi gjorde allting själva vid sidan av våra heltidsarbeten. Den här artikeln handlar om vilka avgörande vägskäl vi har ställts inför, vad som har varit tufft och som överraskat oss i strävan mot att bli Sveriges bästa tehandel online - en resa som bara börjat.
Slåss mot exempelvis Rihanna
Så fort vi hade bestämt oss för att starta ett temärke började vi brainstorma företagsnamn samtidigt som vi letade efter en lämplig domän med ändelsen ".se". Att komma på ett bra namn är i sig en stor utmaning, men det skulle visa sig att det är en ännu större utmaning att hitta en bra domän som är ledig. Lägg sedan till att hitta matchande och lediga Facebook- och Instagram-namn och det blir fullständigt omöjligt. Vi valde företagsnamnet Téamo, domänen "teamo.se" och fick nöja oss med Facebook-namnet "teamofortealskare" efter vår slogan "Téamo - för teälskare", samt "teamo.se" på Instagram.
Helst hade vi så klart velat heta Téamo överallt, men det är mer eller mindre omöjligt på den övermogna domän- och kontonamnsmarknaden. Namnet Téamo har vissa fördelar, som att det är ett kort namn med endast fem bokstäver, och vissa nackdelar, som att det är ett riktigt uttryck utan apostrofen på spanska, vilket gör att vi slåss mot exempelvis Rihannas musikvideo till låten “Te amo” om att toppa sökresultaten.
Vad ska det stå på köpknappen?
Att navigera i namndjungeln var onekligen en utmaning och någonting annat som också chockade oss var omfattningen av arbetet med user experience, design, bilder och texter som krävs för att sätta upp och underhålla en webshop. Exempelvis diskuterade vi intensivt valet av färger på knapparna och huruvida det skulle stå "köp", "lägg i varukorg" eller "beställ" på dem.
Nya téer och ny e-handel - samt en rad nya utmaningar
Det har också varit överraskande svårt att få till en enhetlig och snygg känsla på hemsidan, vilket är någonting man verkligen kan grotta ned sig i i all oändlighet. Men sådant kan vi ju alltid finslipa senare. Utmaningen är att leverera någonting när det är tillräckligt bra och inte lägga tio gånger mer tid för att få det helt perfekt. Besök vår hemsida teamo.se om du vill se hur vi har löst det. Kom gärna med feedback!
Långsiktigt är planen givetvis att kunna få organisk trafik till hemsidan och komma högst upp i sökresultaten. Till vår hjälp använder vi tilläggstjänster som Hotjar (för att förbättra user experience) och Mangools (för att göra SEO-research). Vi har också använt oss mycket av benchmarking för att få inspiration.
Valde "shotgun-principen" och köpte allt
I våra första trevande försök med Adwords tillämpade vi shotgun-approachen och köpte alla möjliga sökord. Med tiden har vi dock optimerat våra Adwords och vi köper även Google Shopping-annonser och tillämpar remarketing på display-nätverk. Någonting annat som är en utmaning är Facebook Ad Manager som inte har fungerat bra, enligt vår erfarenhet hittills.
Vi har upplevt att Adwords fungerar bäst av de kanaler som jag har nämnt ovan, men vi har inte gett Facebook-annonsering en riktig chans än eftersom det har känts svårare att få till. En del av att bygga organisk trafik långsiktigt är också att få inlänkar. Vi har jobbat med mer eller mindre seriösa influencers och influencer-nätverk och vi länkar från våra egna personliga hemsidor och bloggar. Jag driver en egen blogg och passar på att gästblogga på andra grymma domäner, såsom Ehandel.se, när jag får möjlighet. Den här artikeln kan exempelvis ses både som ett kreativt försök i att marknadsföra såväl min blogg som vårt temärke, samt en bra chans att reflektera över och summera vad vi har gjort hittills :).
Alla nya e-handlares största utmaning
För att runda av den här artikeln vill jag nämna vår främsta utmaning hittills, som består i att driva trafik till hemsidan till en rimlig kostnad, vilket jag tror är den största utmaningen för alla nystartade e-handlare. Det finns inget egenvärde i att ha en superoptimerad hemsida som har få besökare. Vi lär oss dock hela tiden vad som fungerar för oss med en "trial and error"-approach samt försöker vara kreativa och optimera vår marknadsföringsstrategi.
I den här artikeln har jag diskuterat vår praktiska approach till uppstarten av vår e-handel. För att läsa om vad som motiverade oss att starta Téamo på ett mer drivkraftsorienterat plan och varför vi valde just te, läs min artikel "How did I end up with my own tea brand, Téamo?". Hör gärna av er till mig om ni har frågor eller synpunkter. 🙂
Tack för uppmärksamheten och lycka till med era egna webshoppar!