Fallet fortsätter för det svenska klockundret Daniel Wellington, rapporterar Breakit. Omsättningen föll från dryga 2 miljarder till 1,6 miljarder kronor under 2019 och de tidigare svarta siffrorna på resultatraden förvandlades till röda. Från en vinst på drygt en halv miljard till en förlust på 216 miljoner kronor.
Att driva lokala dotterbolag med egna butiker skapar en annorlunda kostnadsstruktur med initiala finansieringsbehov av nystartade verksamheter, skriver bolaget, enligt Breakit.
Daniel Wellington flaggar dock för att den vikande omsättningen också beror på att försäljningen delvis flyttats till dotterbolag.
"Kraftig nedgång"
Utöver ett vikande fjolår har man även fått en svettig inledning på 2020 på grund av coronakrisen, som påverkat butikshandeln. Däremot ska e-handeln ha fortgått i vanlig ordning.
Koncernen har påverkats väsentligen under senvintern och våren 2020 i form av kraftig nedgång i butiksförsäljning och försäljning till återförsäljare, då flera städer varit helt eller delvis nedslängda, skriver man.