340 miljoner dollar i annonsbidrag till små och medelstora företag världen över. Det utlovade Google tidigare i år som en satsning för att hjälpa företag som drabbats i coronakrisen.
LÄS ÄVEN: Google delar ut miljardbelopp till små och medelstora företag
Nu rapporterar Karl Lindberg på GoogleAds-byrån AdRelevance att pengarna har börjat nå ut till svenska företag. Detta i form av Google Ads-saldon som sedan kan användas av kunden till att betala för marknadsföring på Google.
Det kommer rullas ut i Sverige under nästkommande veckor till kvalificerade annonsörer, säger han till Ehandel, och berättar att en av företagets annonskunder har fått ett annonssaldo på 750 dollar.
Det mesta ett företag kan få är 1000 dollar. Pengarna delas ut av Google till företag som haft utgifter i ett Google Ads-konto under minst tio av tolv månader under 2019 samt januari och februari i år. Det går inte att ansöka om pengarna utan Google tar beslut om vilka företag som blir aktuella.
Tusen dollar är inte ett bidrag som är avgörande för ett företags framtid utan mer en symbolisk gest från Google för att visa sitt stöd. Men med det sagt så alla bäckar små, och när man lägger ihop allt så är 340 miljoner dollar en ansenlig summa som ger en fingervisning om vilken gigant Google är, konstaterar Karl Lindberg.
Hur stort beloppet blir avgörs bland annat av hur stora utgifter företaget tidigare haft i Google Ads. Även om ett företag skulle ha flera annonskonton är det endast ett bidrag per företag som gäller.
Ingen hänsyn har tagits till om ett företags verksamhet har drabbats negativt eller positivt av de senaste månadernas händelseutveckling.
Påverkar detta er som byrå på något sätt?
Det påverkar vår byrå på det sättet att vi säkerställer att alla våra kunder som bör få annonssaldot verkligen får det och att det används innan deadline, som är den 31 december 2020.