Det första lojalitetsprogrammet för kunder som vill köpa nu och betala senare. Så presenterade Klarna sin nya tjänst Vibe, som presenterades för någon vecka sedan. Vibe, som alltså är en form av klubb där kunder kan samla poäng som sedan kan bytas ut mot olika fördelar och belöningar, lanseras inledningsvis i USA. Inom det kommande året är tanken att satsningen även ska lanseras i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Australien.
Liknande kundklubbar har förstås funnits i många år men enligt Klarna är den svenska betaljätten först ut inom sitt segment med att erbjuda en liknande en tjänst.
Vi är extremt stolta över att vara det första företaget inom "köp nu och betala senare"-segmentet som erbjuder ett personaliserat reward-program, sade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i ett uttalande i samband med att nyheten släpptes.
Kan tjäna dubbla poäng
Konsumenter som är med i Vibe lovas "skräddarsydda erbjudanden från handplockade partners" samt "exklusiva erbjudanden, deals och andra fördelar".
Man registrerar sig gratis för programmet via Klarna-appen och kommer att tjäna en "vibe", det vill säga en poäng, för varje dollar man spenderar. När du fått tillräckligt med vibes så låser du upp belöningar, exempelvis presentkort från olika handlare. Beroende på vilken marknad det gäller kan detta skilja sig åt, förklarar Niklas Gillström, presschef på Klarna.
Utöver detta har Vibe-medlemmar tillgång till bland annat exklusiva onlineshoppingupplevelser. Om en handlare har ett eget lojalitetsprogram så kommer man att tjäna poäng på dessa också samtidigt som man tjänar Vibe-poäng.
Som jag förstår det samlar konsumenterna poäng genom att handla med Klarna och får då i utbyte möjlighet att använda sina poäng till köp hos olika företag. Hur ersätts de företagen?
Det varierar beroende på vilken marknad det är, i USA jobbar vi med ett presentkortsföretag och företagen får exponering genom programmet, som även driver trafik och försäljning.
"Klarna som väljer"
E-handlare som tycker att konceptet låter intressant får dock vänta på att bli kontaktade.
Det är Klarna som väljer ut företagen. Vi utgår alltid ifrån kundbehov och det finns mycket eftertanke och insamlade insikter bakom varumärkena som nu valts ut. Vi tror starkt på detta och tror att det kommer bli väldigt eftertraktat för företagen att få vara en del av detta. Om man som e-handlare vill vara en del av programmet kan man vända sig till sin kontaktperson på Klarna när det blir aktuellt att Vibe lanseras i Sverige. Detta är ännu ett drag från Klarna i att göra shoppingupplevelsen ännu vassare för alla våra kunder, säger Niklas Gillström.
LÄS ÄVEN: Klarna kopplar ihop kort och app: "bestäm själv hur det ska fungera"