Det brittiska betalbolaget SumUp, som under förra året tog klivet till en så kallad unicorn med en värdering på 1 miljard dollar, är i köpartagen. Företaget påminner om svenska iZettle och erbjuder enkla och billiga kortläsare för smidiga betalningar.
LÄS ÄVEN: iZettles största lansering sen 2011 - ny e-handelsplattform
Precis som iZettle ger man sig nu också på e-handeln. IZettle lanserade under förra året sin egen e-handelsplattform. SumUp väljer dock att köpa in kompetensen, när man nu lägger vantarna på e-handelsplattformen Shoplo.
Shoplo satsar också på enkelhet och att snabbt kunna starta upp en e-handel. Företaget är baserat i Warszawa och har 30 anställda, som nu alltså blir en del av det brittiska SumUp.
"1 miljon användare"
I slutet av 2017 köpte SumUp det danska bokföringsföretaget Debitoor, som även de satsar på enkelhet för småföretagare. Det är ganska tydligt att SumUp vill erbjuda alla tjänster som digitala småföretagare kan tänkas behöva.
- Från butiksgolvet till e-handelskassan så siktar SumUp på att vara den första anhalten för handlare världen över. Varje beslut som vi fattar för att utöka vår produktkatalog görs med hänsyn till feedbacken från våra 1 miljon användare över hela världen, säger SumUps medgrundare Marc-Alexander Christ i en kommentar till köpet.
Shoplo ser nu möjliheter för en mycket snabbare expansion med sina nya ägare.
- Förvärvet möjliggör skalbarhet samt en snabbare go-to-market, som inte skulle ha varit möjligt annars. Tillsammans kommer våra två företag jobba för att överbrygga online- och offlinevärlden, och göra handlarnas liv bekymmersfritt så att de kan fokusera på vad de gör bäst, säger Shoplos vd Patryk Pawlikowsk.