Den norska sportkedjan XXL, som bedriver butiker och e-handel i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Österrike, rapporterar idag sina siffror för fjärde kvartalet 2018 och därmed också helåret.
LÄS ÄVEN: Fredrik Steenbuch avgår som XXL:s vd
Resultatet för det fjärde kvartalet ska vara en besvikelse, enligt företaget. Rörelseresultatet landade på 115 miljoner norska kronor (EBITDA) med en omsättning på 2,6 miljarder. För helåret växte företagets försäljning med 9 procent och stannade på 9,5 miljarder norska kronor, med ett rörelseresultat på 541 miljoner.
"Betydande minskning av marginalen"
Tillväxten drevs av nya butiker och företagets e-handel. Trots ganska bra tillväxt är XXL inte nöjda.
- Trots fortsatt tillväxt levererade XXL ett nedslående resultat under fjärde kvartalet 2018, drivet av ett dåligt verkställande och kampanjhantering, vilket resulterade i en betydande minskning av bruttomarginalen. Relevanta rutiner har förbättrats för att säkerställa att detta inte kommer att hända igen, kommenterar företaget rapporten.
E-handeln står för 20 procent
Företaget meddelar samtidigt att gruppens marginal framöver kommer att pressas av ökad konkurrens och en växande e-handel. XXL satsar dock fortsatt på sin näthandel, som i fjärde kvartalet stod för en stor del av omsättningen.
- E-handelsförsäljningen utgjorde 20,2 procent av koncernens totala omsättning under Q4 2018, jämfört med 16 procent under Q4 2017. XXL har byggt en stark marknadsledande position på den nordiska online-sportmarknaden och förnyar och stärker kontinuerligt sitt erbjudande inom e-handel, skriver företaget i kvartalsrapporten.