RevolutionRace har bokslut den 30 juni men kan redan nu visa upp en fortsatt imponerande tillväxtresa. Med en omsättning på 395 miljoner kronor är man på god väg att passera även nästa drömgräns på 400 miljoner. Men helt tillfreds är man inte, även om man till stora delar lyckats undkomma pandemins effekter.
Mycket vill alltid ha mer, men vi är självklart jättenöjda med att vi ändå varit vinnarna i coronatider. Det var en period i mars där försäljningen gick ned ganska kraftigt och alla fick panik, då blev vi jättenervösa där runt 10 mars när allt bara kraschade. Men efter det har vi optimerat vår försäljning och sedan dess har det gått riktigt bra, säger Pernilla Nyrensten, grundare och vd på RevolutionRace, till Ehandel.
Faktum är att april och maj varit ytterligare en i raden av framgångssagor för e-handelssuccén.
Vi har lyckats växa med 30-50 procent de här månaderna och vi hade vuxit ännu mer om vi inte haft problem med att halva shoppen varit slutsåld på grund av nedstängda fabriker och långa leveranstider. Vi ser att framför allt i Norden har vi vuxit extremt mycket. Vi växer även i Europa, men där har det påverkats av mer restriktioner.
En helt ny målgrupp
De som framför allt hittat till shoppen och ligger bakom lyftet är de yngre kunderna, som nu jagar nya aktiviteter.
Vi ser att den yngre målgruppen som inte kan gå på krogen nu istället vill bestiga Kebnekaise och dra ut och tälta. De har blivit värsta hajkarna. Det är en helt ny målgrupp och eftersom vi har lite mer mode och trendiga kläder inom outdoor så tilltalar vi dem. Sen är vi också stora på sociala medier och därför hittar de oss, berättar Pernilla Nyrensten.
De rådande tiderna har dock inte bara påverkat försäljningen i positiv riktning. De har även visat att organisationen går alldeles utmärkt att bedriva utan att alla sitter på kontor. Något som kan påverka hur man kan komma att driva verksamheten i framtiden.
Det har fungerat väldigt väl att vara "remote". Vi har delat upp oss i två lag och haft mycket videomöten. Det har varit väldigt intressant att se att man kan bedriva verksamheten så bra utan att alla är på plats på ett kontor.