Nyligen fick vi ryktesvägen veta att tjänsten Klarna Shipping Service gått ur beta-stadiet och nu är redo för den stora massan. Tjänsten i fråga är betalbolaget Klarnas försök att även integrera hela fraktflödet i sin kassa. Tanken är att Klarnas kassa och deras tillhörande app ska bli centralen för betalning och leverans.
En av de butiker som använder Klarna Shipping Service är Weekday och vi testade att beställa via deras sajt häromveckan. Kopplingen till Klarnas app var då inte live men fraktintegrationen i kassan var smidig och vi kunde välja mellan PostNord och DHL, samt vilket utlämningsställe som vi ville ha leveransen till. Tanken är att en mer strömlinjeformad kassa ska öka konverteringen för e-handlarna.
LÄS ÄVEN: Klarna vill visa leveransinfo direkt i sin app
Klarnas vision om att integrera frakten i betalflödet är inte ny. Redan 2017 ville Klarna att e-handlarna skulle dela med sig av spårningsnummer, så att kunderna skulle kunna följa försändelsen i appen.
Enkelt att slå på tjänsten
Det som nu sker med Klarna Shipping Service är en djupare integration, snarare än att endast dela ett spårningsnummer. E-handlare som använder till exempel Klarna Checkout (KCO) och en TA-leverantör som Unifaun ska mycket enkelt kunna koppla ihop allt och göra det smidigare för slutkunden.
- För dem som använder Klarna Checkout behöver man inte göra någon frontend-integration, och har man dessutom något av de TA-system som vi samarbetar med så behöver man inte heller göra någon backend-integration, utan det är bara att kontakta oss så kan vi slå på Klarna Shipping Service, säger Rasmus Fahlander, Product Director på Klarna, till Ehandel.se.
Vi frågade Rasmus Fahlander, som också är ansvarig för “Purchase Experience” på bolaget, om tjänsten är redo för en bred lansering.
- Den här tjänsten är tillgänglig för alla med den senaste versionen av Klarna Checkout (v3). Det är bara att höra av sig om hur man kan integrera själv. Om man har en extern logistikpartner bör man fråga om de har färdigställt sin integration med Klarna. I så fall kan vi enkelt koppla på tjänsten.
Precis som med adress och betalval så kommer Klarnas kassa, med den nya tjänsten påkoppplad, även att minnas kundernas val när det gäller till exempel fraktbolag och vilket utlämningsställe som kunden föredrar. Kundernas fraktval ska även följa med mellan olika e-handelsbutiker, som använder KCO.
Kommer sätta en ny standard
Enligt Rasmus Fahlander har feedbacken hittills varit väldigt positiv när det gäller den nya tjänsten.
- Vi är övertygade om att den kommer att sätta en högre standard än dagens, för hur man som konsument interagerar med frakt och leveranser, och som gör att de risker och komplikationer som idag är förknippade med leveranser inom e-handeln drastiskt kommer att minska.
Trots att betalbolaget inte har gjort så mycket väsen av sin nya tjänst, Klarna Shipping Service, så är det uppenbart att man har stora förhoppningar på att integrera betalningen med frakten.
- Klarna vill ge butiker möjligheten att presentera sina kunder med leveransalternativ på ett enkelt, tydligt och snabbt sätt. Jag tycker det här är en av de största sakerna Klarna har gjort för att hjälpa handlare att öka konverteringen, och hjälpa konsumenter att handla online i stället för att gå till butiken, sedan vi lanserade Klarna Checkout. Det kommer att öka tillväxten för de handlare som väljer att jobba med produkten, avslutar Rasmus Fahlander.
Uppdaterad: Artikeln förtydligad kring att det gäller KCO v3.