"Att vara där kunderna är" är något som brukar ses som allt viktigare inom e-handeln. Personalisering står högt på agendan, och vissa - som Zalando - pratar till och med om att bli en god vän till kunden ifråga.
Från 185 till 140 sekunder
Men trots de ansträngningar som gjorts på området, verkar konsumenternas intresse för att tillbringa tid i e-handlarnas butiker ha minskat. Enligt färsk data från Ehandel.se Analytics - där omkring 300 e-handlare delar med sig av sina siffror - har nämligen besöken hos e-handlarna blivit allt kortare. Mellan januari 2015 och maj 2017 har snittiden per e-handelsbesök minskat från 185 till 140 sekunder, vilket motsvarar ett tapp på 24 procent.
Grafen visar hur lång tid som spenderas på sidan vid varje besök i snitt för respektive månad
Men det som vid en första anblick skulle kunna visa på ett bristande intresse för e-handlarens sajt, behöver förstås inte nödvändigtvis betyda dåliga nyheter. Enligt Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, är det troligt att många e-handelskonsumenter gör fler korta besök snarare än få långa.
- Svensk e-handel ser en ökande trafik via mobiltelefoner, och det ligger nära till hands att misstänka att mycket tid tillbringas på sociala medier istället. Konsumenter som ser produkter på till exempel Instagram kanske bara gör ett snabbt besök hos e-handlaren för att genomföra själva köpet, säger han.
"Viktigt att genast fånga intresset"
Även om både påsk och midsommar har inneburit och kommer att innebära trista tider för landets e-handlare, är det tydligt att e-handeln i stort växer stadigt. Hittills i år har tillväxten per månad inte sällan hamnat runt 20 procent. Det verkar alltså som att kunderna gärna handlar - och att de samtidigt blir allt snabbare på att genomföra sina inköp.
- Det blir allt tydligare hur viktigt det är att genast fånga kundens intresse, samt att man som e-handlare gör det enkelt för kunden att handla via mobilen, konstaterar Joakim Andersen.
Datan har hämtats från Ehandel.se Analytics där du som e-handlare gratis kan bli medlem och jämföra din egen data med Sveriges e-handel.