Lyko skickade ut en kod till sina kunder som skulle ge 100 kronor i rabatt. Men i själva verket aktiverade den en rabatt på 1000 kronor - något som spred sig som en löpeld och fick köpsugna kunder att rusa in på sajten och beställa av hjärtans lust.
Tyvärr blev glädjen inte särskilt långvarig. När felet upptäcktes avbröts nämligen ordrarna under morgonen och Lykos vd, Rickard Lyko, skickade ut ett mail med rubriken "Jag har tabbat mig! Skämskudden är framtagen!", en ursäkt och en kompensationsrabatt på 300 kronor.
Det var den mänskliga faktorn. Någon hade satt en nolla för mycket. Vi såg nu på morgonen att det kommit in 25 000 ordrar och någon påpekade att det såg lite konstigt ut, dessutom hörde butikerna av sig. Vi upptäckte vem som hade gjort felet så vi firade den personen med blommor och high-fives. Man måste fira både motgångar och framgångar. Sen var förstås det viktiga att hitta lösningar, att återkalla och plocka isär ordrarna. säger Rickard Lyko till Ehandel.
Han inkluderade även sitt eget mobilnummer i det ursäktande mailet och kunderna var inte sena att höra av sig.
Det har ringt konstant de senaste timmarna. De flesta är fine, säger att de lagt en order med rabattkoden och undrar när de får tillbaka pengarna. Några av dem hade lagt väldigt stora ordrar. Jag är ytterst ansvarig och då det är viktigt att ta det ansvaret och även ta emot kritiken som uppstår. Men de flesta förstår.
Sätter upp spärrsystem
Det har dock inte bara varit sura miner och frustrerade kunder pĂĄ andra sidan luren.
Jag har pratat med flera som skrattar också. De är förstående, bara man är ärlig och de får ett bra bemötande. Och nu håller vi på att sätta upp spärrsystem så att det inte ska kunna hända igen, säger Rickard Lyko.