Footway släpper siffrorna för sitt Q1, där det framgår att man precis som skobranschen i övrigt haft en tuff vinter. Försäljningen föll från förra årets 187 miljoner kronor till 166 miljoner i år. Dessutom föll resultatet (EBIT) till negativa 7,5 miljoner kronor, att jämföra med förra årets -5,2 miljoner.
Däremot kunde man glädja sig åt 130 000 nya kunder under kvartalet och antal besökare i webbutiken steg från 10,7 till 11 miljoner.
Q1 präglades av exceptionella omvärldsförhållanden med såväl en varm vinter som utbrottet av Covid-19. Som en konsekvens har branschen som helhet haft det mycket tufft. Mot detta har Footway navigerat kvartalet mycket bra, med fortsatt kundtillväxt och god kostnadskontroll, kommenterar Daniel Mülbach, vd på Footway, siffrorna.
Nu väntar spännande tider efter förvärvet av Sportamore, som slutförs i andra kvartalet, och vad som kan bli ett köp av Caliroots som i dag befinner sig i rekonstruktion. Och man har, enligt egen utsago, inlett det nya kvartalet positivt
Vi har i perioden genomfört stora förbättringar på våra icke-nordiska marknader, vilket vi ser positiva effekter av redan under första delen av det andra kvartalet. I kombination med skiftet i konsumtionsmönster och ett internt lönsamhetsfokus ser vi positivt på fortsättningen av året, säger Daniel Mülbach.