ANNONS

Ellos lanserar egenutvecklad betaltjänst

Mathias Ekström, CMO på Ellos Group, berättar om företagets nya tjänst

"Betala med ett enkelt klick".

ANNONS

Så gott som varje vecka uppvaktas vi på redaktionen med nyheter om e-handelsföretag som har valt en viss leverantör till sin checkout, alternativt att man har bytt från en betalningsleverantör till en annan. Men det finns också företag som säger nej tack till Klarna, Qliro och alla andra företag som finns på marknaden för betaltjänster för e-handeln.

Ett av dem är Ellos Group, som istället har tagit fram en helt egen betaltjänst. Den heter Elpy och är tänkt att användas av koncernens samtliga egna varumärken.

Elpy är en egenutvecklad digital betaltjänst för samtliga Ellos Groups varumärken. Syftet är att förmedla en säker, enkel och mobilvänlig betallösning. Elpy är en helt digital upplevelse, med en särskild Elpy-app under utveckling och som lanseras i närtid, skriver Mathias Ekström, CMO på Ellos Group, i ett mejl till redaktionen.

Varför har ni tagit fram en egen betaltjänst?

Med vår egen skalbara betaltjänst kan vi förmedla en säker, enkel och mobilvänlig betallösning, och därmed ännu bättre möta våra kunders efterfrågan. Många av våra kunder väljer idag att betala efter de har fått hem sina varor och förväntar sig en smidig betaltjänst som gör shoppingen och betalupplevelsen enklare.

Elpy lanserades i början av året i nätbutiken Homeroom. Sedan dess har även Stayhard hoppat på tåget med koncernens egen betaltjänst.

På vilket sätt skiljer sig Elpy från andra tjänster på marknaden?

Elpy har ett stort fokus på användarvänlighet och smidighet. Kunderna kan exempelvis välja mellan flera olika betalningsalternativ och betala samtliga fakturor på samma plats med ett enkelt klick.

Är Elpy bara för företagen inom Ellos Group eller ser ni framför er att även andra företag ska kunna ta in tjänsten?

Elpy är en egenutvecklad, digital och skalbar plattform som har skapats för att göra köpupplevelsen så enkel och smidig som möjligt för Ellos Groups kunder.

Redan för ett år sedan berättade Ellos Group att företaget hade smugit ut en egenutvecklad fakturalösning hos Ellos och Jotex. Av Jotex kassa att döma går den dock inte under namnet Elpy och erbjudandet är annorlunda från det hos Homeroom och Stayhard. Hos Jotex kostar det till exempel alltid 19 kronor att betala med faktura, medan man hos Stayhard har 14 dagar på sig att betala fakturan utan extra kostnad.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se