ANNONS

Fab.com har siktet inställt på Europa

Fab.com har siktet inställt på Europa

Fab.com har snabbt blivit en stigande stjärna på andra sidan Atlanten. Deras mål är att sätta en mer kreativ touch på e-handeln och de väljer noggrant ut vad som ska säljas på sajten med fokus på unika produkter. Och det verkar fungera, på kort tid har man skaffat sig fem miljoner användare och är på god väg att sprida sig till Europa.

ANNONS

Fab har en ganska spännande historia. För två år sedan startade man som ett socialt nätverk för homosexuella. När det inte slog väl ut skiftade man fokus. Idag är man en marknadsplats för väldesignade produkter där det finns allt från mattor till vinglas till specialdesignade cyklar att köpa. Varje dag trillar det in nya erbjudanden för att få kunderna att komma tillbaka för mer.

Till skillnad från traditionella e-handelsvaruhus som amazon eller buy.com handplockar man det som ska säljas på sidan. Enligt dem själva vill konsumenten veta varifrån produkten kommer och slippa massproducerat skräp.

– Det är ganska enkelt. Vi väljer ut saker som får oss att le, säger Bradford Shellhammer på fab.com.

Fab.com lanserades i nuvarande form i juni 2011 och har fem miljoner registrerade medlemmar som köpt 1,8 miljoner produkter. Varje dag säljer man för ungefär 400 000 dollar, 50 procent av all ny trafik till sidan kommer från sociala medier.

Något man tog tillvara på när man i december 2011 fick en investering på 40 miljoner dollar. Pengar som gick till att göra om sidan och integrera den bättre med Facebook eftersom sociala medier spelat så pass stor roll för sidans intäkter.

Satsar på Europa

För inte så länge sedan fick man ytterligare en investering. Denna gången var det riskkapitalbolaget Atomico, grundat av Niklas Zennström och en av skaparna till Skype som puttade in lite extra pengar. En nätt summa på 105 miljoner dollar, pengar som man bland annat planerar att använda för att expandera verksamheten till Europa.

– Vi har 10 000 produkter till salu just nu, med den nya investeringen planerar vi att ha över 100 000 och öppna upp i fler länder, säger företagets VD Jason Goldberg.

Man har precis köpt upp det tyska företaget Casacanda GmbH för 10 miljoner dollar och lanserat en europeisk version av sin sida. Innan affären gick i lås har Fab.com inte kunnat skicka leveranser utanför USA utan fått referera vidare till tillverkarnas hemsidor. Eftersom Casacanda har sitt lager i Tyskland kan man nu leverera till Tyskland, Österrike och Schweiz.

– De stora möjligheterna ligger i att vi går globalt. Vi bestämde oss för att göra det innan någon kopierar oss och tar vad som är rättmätigt vårt, säger Goldberg.

 
 
Källa: Mashable, CIO Today, Businessweek

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap