Det danska glasögonmärket Christopher Cloos grundades 2017 av bland annat Julius Langkilde Høedt.
Idag är varumärket känt, bortsett från sin hemmamarknad, i främst USA men även i Kanada, Storbritannien och Australien.
Vi är två grundare som var bosatta i USA respektive Danmark när vi startade företaget, därför var det naturligt för oss att dra igång som ett globalt varumärke. Men sedan kände vi att vi ville fokusera på en marknad, som dessutom är en av världens största och valet föll på USA, berättar vd:n Julius Langkilde Høedt för Ehandel.
Det har varit en fantastisk möjlighet att kunna skala verksamheten från start och att få lära sig av erfarenheterna utomlands. Sen hade vi också mer fokus på B2B, detaljhandel och grossistverksamhet i början, och USA är ett otroligt stor marknad med många stora storstäder som är bra för en detaljhandelsstrategi.
Nu meddelar företaget att det har blivit dags att ta ett större grepp om Europa och det ska man göra genom en satsning på den svenska marknaden.
Vi har sett en ökad försäljning till Sverige och Norge under de senaste 12 månaderna, så en lokal lansering har stått på agendan ett tag. Sverige är också väldigt likt Danmark kulturmässigt, så vi tror att det hade gått bra. Sen har vi också haft några bra samarbeten med influencers i Sverige, säger Julius.
Just influencer marketing är också varumärkets huvudsakliga marknadsföringskanal vilken man ska slå igenom med i Sverige, menar företaget.
Vi har sett resultatet av att vara ihärdiga. Tillsammans med en tydlig influencer marketing-strategi har vi byggt ett starkt varumärke som ska bli otroligt roligt att få presentera för den svenska marknaden, säger Julius och fortsätter:
Vi har redan arbetat med flera olika ambassadörer över hela världen. Vårt mål är att arbeta med människor som redan har en stil som rimmar med vårt varumärke, så att det ser naturligt ut när de bär våra bågar. Influencers är en fantastisk kanal som hjälper oss att bygga upp en publik som matchar vårt uttryck. Hittar man rätt person som redan har den publiken som också är vår målgrupp kommer det förmodligen leda till att de kommer att vara intresserade av de artiklar som marknadsförs av influencern.
Vad finns det för utmaningar med en lansering i Sverige?
Tyvärr måste denna lansering vara lite mer digital än vanligt. Vi kan inte vara på plats i Stockholm på grund av restriktioner, så allt har gjorts online. Det skapar vissa svårigheter när det gäller att verkligen lära sig marknaden och förstå kunderna. Men det har också skapat vissa möjligheter eftersom vi alla är i samma situation just nu och har en ömsesidig förståelse för det globala reseklimatet, avslutar Julius Langkilde Høedt.