E-handlaren Boozt rapporterar nu preliminära siffror för det sista kvartalet 2018. Företaget säger att det efter Black Friday gått bättre än förväntat. En utveckling som bland annat ledde till en omsättningsökning på 39 procent och att helårsprognosen överträffats med 1,5-2 procent.
- När höst-/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat, med en nettomsättningstillväxt på 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Pressen på marginalen lättade
December ska samtidigt inneburit en bättre marginal då kunderna började shoppa säsongsvaror.
- Den hårda pressen på bruttomarginalen, som vi upplevde under oktober och merparten av november, lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna.
Förlust på 7,5 miljoner i butikerna
Omsättningen för hela koncernen under det fjärde kvartalet nådde, enligt de preliminära siffrorna, 892 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 69 miljoner (EBIT). De fysiska butikerna ska dock inte ha levererat ett lika fint resultat.
- De fysiska butikerna uppfyllde i stort förväntningarna och visade en förlust på 7,5 miljoner kronor för kvartalet. Förlusten drevs av Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn och påverkades av utförsäljningar och mindre nedskrivningar av varulager.
För helåret 2018 omsatte Boozt 2,78 miljarder kronor. Företagets slutliga siffror, ej preliminära, kommer att presenteras den 21 februari.