I följd av coronaviruset har Postnord överösts av paket. Dygnet mellan 4e och 5e maj hanterades 791.000 paket vilket är nästan dubbelt så många som deras standard på 450.000 paket.
Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord, berättar i ett pressmeddelande att dem sett en kraftigt ökande volym hos privatpersoner sedan slutet av mars månad, men att dygnet mellan 4e och 5e maj tog rekordet för 2020 hittills. Han pekar också på att detta är en direkt effekt av coronautbrottet.
Postnords volymer stöds också av de senaste sifforna ur E-barometern. Rapporten bekräftar Peter Hesslins kommentar kring corona då den visar att svenskarna har förändrat sitt konsumentbeteende till följd av sjukdomen. Hemleveranser eller liknande leveranslösningar där paketen lämnas vid dörren eller postlåda utan kvittens ökar i efterfrågan med mellan 30 och 50 procent. Prognosen pekar på att volymerna kommer vara fortsatt höga under hela våren. Men Postnord är förberedda:
– Vi står väl rustade att hantera paketvolymerna oavsett om de ska levereras hem, till ombud eller till företag. Men det är klart att vi får anstränga oss när volymerna snabbt blir väsentligt större än beräknat.