För ungefär ett år sedan lanserade Rusta-koncernen två fristående e-handelsbolag; Ciqola Carpets och Happy Angler. Sedan dess har företaget byggt upp en e-handelskompetens och för tre veckor sedan gick hem- och fritidskedjan Rusta live med en egen webbutik Hembestallning.rusta.com.
LÄS ÄVEN: Rusta går online – startar fristående e-handelsbolag
Det var lite av en smyglansering, om man ska vara helt ärlig. Det vi har gjort är att vi har tagit delar av vårt trädgårds- och sommarsortiment och lanserat det online, säger Per Wennerström, e-handelschef på Rusta-koncernen, till Ehandel.
Det var ett snabbt projekt som var lite påeldat av coronaviruset, vi ville erbjuda våra kunder att köpa delar av det här sortimentet trots pandemin. Det gick jättesnabbt. Det tog två veckor sen hade vi sajten uppe.
Varför har ni två olika sajter? En "Rusta.com" utan e-handel och en separat webbutik?
Om man backar lite så har vi haft hembeställning för delar av sortimentet, då var kunden tvungen att gå till butiken och få en hemleverans bokad. Den möjligheten har framförallt varit knuten till vårt trädgårdssortiment, och det är ett jätteviktigt erbjudande som kunderna uppskattar väldigt mycket, säger Per och fortsätter:
Det som vi nu har gjort är att vi har tagit det sortimentet som redan har en logistikstruktur för hembeställning och lagt det i en e-handel. Och anledningen till att e-handeln är på en egen sida är för att tydliggöra för kunden vilka produkter som kan levereras hem. Det känns som ett naturligt steg för hembeställningssortimentet. Det har känts lite dumt att kunderna inte har kunnat välja hemleverans hemifrån utan behövt ta sig till en butik.
Är tanken att ni ska baka ihop de två sajterna till en senare?
Ska jag vara helt ärlig så har det ju bara gått tre veckor, och vi är helt klart överraskade över mottagandet av e-handeln. Det har varit ett jätteintresse och försäljningen online är mycket större än vad vi hade kunnat tro och hoppas. Så nu behöver vi sätta oss ner och analysera det som precis har hänt och se vad nästa steg kan bli. Så vi vet inte riktigt ännu vilken form det här kommer att ta. Vi är positivt överraskade.
Försäljningen har skjutit i höjden och passerat alla förväntningar som företaget hade de första veckorna.
Försäljningen ökar från dag till dag, och vi har ju bara varit igång i tre veckor. Men tittar man på de här kategorierna som vi säljer online och jämför dem med försäljningen i butik, så är e-handeln helt klart en väldigt attraktiv kanal som motsvarar väldigt många varuhus i försäljning. Varje morgon blir man positivt överraskad när man tittar på siffrorna.
Det som också gör det här ännu roligare är att vi inte ens har marknadsfört att vi har en e-handel någonstans ännu. Vi har gjort detta lite under radarn, vi har precis fått upp länkningen från vår sajt. Men vi har bara lagt i ettan. Det finns många växlar kvar och massor till att göra. Men det är viktigt att komma ihåg att Rusta är framförallt ett fysiskt koncept med lägsta pris som vårt viktigaste kundlöfte, om prislöftet går att kombinera med en onlineförsäljning för vissa kategorier så är det dessa vi kommer att utforska.