Jenny Linder har i sitt jobb som marknadschef i Sverige för Brings e-handelsverksamhet gjort sig till ett känt ansikte för många i branschen. Men sedan en tid tillbaka är det inte längre fraktalternativ och lösningar på logistikutmaningar som står på hennes agenda, åtminstone inte på samma sätt som tidigare.
"En helt ny värld"
I mitten av oktober lämnade nämligen Jenny Linder jobbet hos logistikleverantören för en ny tjänst som Nordic E-commerce Manager på RFSU AB. Uppdraget är tydligt; att göra Nordens marknadsledare på bland annat kondomer till en etablerad e-handel med plattformar i samtliga nordiska länder.
- Vi vill lyfta vår e-handel till en ny nivå och i samband med det lansera en nordisk e-handel. I dag har vi bara e-handel i Sverige, berättar Jenny Linder för Ehandel.se.
Hur är det att vara på plats nu då?
- Det är en helt ny värld så det är väldigt intensivt. Men det känns jättekul och spännande och lärorikt.
RFSU - Riksförbundet För Sexuell Upplysning - grundades redan på 1930-talet och har sedan dess arbetat för att lyfta och främja sexuella rättigheter och att jobba mot kränkningar och fördomar. Förbundet arbetar både i Sverige och internationellt, till exempel med sexualundervisining i skolorna, mödradödlighet samt arbete mot barnäktenskap.
Ska stärka RFSU:s position
Organisationen utgår från Södermalm i Stockholm där man har en egen klinik och sexologer, samt lokala kontor runt om i Sverige som arbetar för förbundets sak.
- Så det är en väldigt kunskapstung organisation, sammanfattar Jenny Linder.
RFSU började med distansförsäljning för runt tjugo år sedan, och så småningom flyttade den tidigare postorderhandeln över till nätet. I början av hösten 2018 togs klivet från vad som tidigare främst var en informativ sajt till att RFSU flyttade fram sina positioner inom e-handeln. Bland annat tillkom nya produktkategorier och varumärken i nätbutikens sortiment.
- Jag ansvarar för att skapa en effektiv e-handel i Sverige och på de andra nordiska marknaderna. Då ingår ju de vanliga sakerna, som att skapa en smidig köpupplevelse och att driva relevant trafik, men också att arbeta för att stärka RFSU:s position.
Den nya och förbättrade e-handeln slog upp portarna den 20 december, så satsningen är ännu i startgroparna. Jenny Linder vill inte delge några siffror men säger att fokus just nu ligger på att analysera och optimera det som har byggts upp hittills.
"Vill ha bidragit till någonting mer"
RFSU:s e-handel drivs av förbundets aktiebolag, som är den vinstdrivande delen av verksamheten. Allt överskott från försäljningen går sedan till RFSU:s ideella verksamhet, som har upplysning och information om sexuella rättigheter som sitt viktigaste område.
Vad var det som lockade dig med det här jobbet?
- Jag har jobbat i nästan tjugo år med marknad och sälj i olika kommersiella bolag. Och jag vet inte om det har med åldern att göra men jag känner att när döden knackar på axeln vill jag ha bidragit till att göra världen till en bättre plats för nästa generation. För mig är det en sådan lyx att kunna säga att man har varit med och bidragit till något mer, säger Jenny Linder, och fortsätter:
- Sen är ju grundförutsättningen att jag får fortsätta att jobba med e-handel, och den här gången vara med och bygga upp någonting nytt från scratch. Det tycker jag ska bli väldigt spännande.
Vilken är den största utmaningen?
- En utmaning är att vi säljer allt från sexleksaker till ägglossningstester och då måste man ändå vara lite känslig i hur man marknadsför saker. Dessutom är män och kvinnor ute efter olika saker och vi har ett ganska stort åldersspann bland kunderna. Så där tror jag att vi får lägga lite jobb på att tänka igenom hur varorna exponeras ut mot kunderna.
"En helt unik spelare"
Det saknas knappast andra aktörer som vill ha en del av marknaden för sexleksaker och andra intimprodukter. Men enligt Jenny Linder har RFSU något som företagets konkurrenter inte har - nämligen en unik position på marknaden.
- RFSU kliver in som en helt unik spelare när det gäller sexleksaker. Vi har en helt annan värdegrund och kunskapsbas. Vi arbetar för att lyfta frågor om sexuella rättigheter vilket ger oss en annan trovärdighet, säger hon.
När kommer er nordiska satsning att äga rum?
- Vi kommer att titta på att gå in på en ny marknad redan i Q2 men sen kan det ju ta lite tid att lansera. Men vi räknar med att ha en andra sajt på plats i år. Och då blir det antagligen Norge, det har ju blivit lite av ett "second language" för mig.
Var redo för en ny utmaning
Under sin tid på Bring hade Jenny Linder främst ansvar för den svenska marknaden, men bolagets storlek i Norge gjorde förstås att hon tillbringade en hel del av sin tid där. I sin roll, som bland annat har inneburit att hålla föredrag på diverse konferenser, har hon blivit något av en ambassadör för logistikföretaget.
Hur känns det att inte arbeta där längre?
- Jag var på Bring i sex år och nu kände jag att det var dags att hitta på något nytt. Jag tycker om att utveckla och att bygga upp saker och kände mig rätt klar där. Det lockade med en ny utmaning. Sen hoppas jag ju fortsatt på att få träffa alla Bring-anställda på exempelvis alla e-handelsevent som äger rum i Sverige och resten av Norden.