I september 2018 startades spritföretaget Nuet Aquavit av Morten Pharo Halle, Benjamin Lee, Johannes Dyhre Larsen och Martin Andersson Egeness i Oslo.
Jag har alltid varit intresserad av investeringar och det ultimata var att starta något på egen hand, berättar Morten Pharo Halle för vår systersajt.
När jag träffade Benjamin diskuterade vi konceptet. Då visade det sig att han var en före detta bartender så han hade mycket värdefull erfarenhet från branschen. Så småningom fick vi också Martin och Johannes ombord med erfarenhet från skandinaviska varumärken som Amundsen Sports.
I Norge finns statligt monopol på detaljhandel med vin och sprit, vilket styrs av den norska motsvarigheten till Systembolaget; Vinmonopolet.
Att sälja alkohol på nätet är fortfarande mycket komplicerat med tanke på alla strikta regler i varje land, säger Morten och fortsätter:
Vi har märkt att det sällan finns tydliga riktlinjer för vad som gäller i praktiken. Man får lära sig det mesta på vägen, men vi tycker att det är värt att bana väg även om det kan innebära mycket arbete i början. Det är en investering vi är villiga att göra, och det ligger i vårt företags DNA att vara ledande inom innovation och utveckling.
Men nu berättar Morten att man har, efter 100 försök, äntligen lyckats lansera en global e-handel; Nuetaquavit.com. På grund av alkoholmonopolet i Norge, kommer dock de norska kunderna inte kunna shoppa via nätbutiken.
Gällande den svenska marknaden så säljs Nuet Aquavit även på Systembolaget, så för den svenska kunden är det billigare att handla där än via vår e-handel med tanke på alla avgifter som tillkommer om man onlinehandlar från Norge. Men vill man handla från vår sajt så är man givetvis välkommen.
Coronaviruspandemin har dock lett till att lanseringen kommit senare än planerat. Men Morten väljer att se det positiva i den rådande situationen.
På grund av pandemin har vi bland annat varit tvungna att säga upp två anställda. Men vi sitter inte med händerna i kors och väntar på att krisen ska gå över. Man måste använda situationen till sin fördel. Vi utnyttjar tiden till att göra andra saker, som att till exempel bygga våra sociala mediekanaler. Det är en svår tid för alla, men Nuet Aquavit är välutrustat. Vi tror att vi kommer att komma ut starkare än tidigare.
Framåt fortsätter företaget att reda ut vad som gäller i alla länder.
Nuet Aquavit är en premiumprodukt och det är därför särskilt viktigt att shoppingupplevelsen är god. Sajten måste vara enkel att förstå och det ska gå att handla med så få klick som möjligt. Vi håller också på att ta itu med tullar och skatter och tittar på om vi kan integrera dem i vår e-handelslösning. Om inte är det mycket viktigt att vi informerar kunden tydligt om vad som gäller innan man slutför en beställning.
Inom de 12 första månaderna siktar Nuet Aquavit på att producera 5000 liter Nuet Aquavit.
Vi har inte fastställt några specifika försäljningsmål, men kommer att fokusera på vår produktvolym och en god kundupplevelse. Det jag kan säga är att vi kommer att skala verksamheten för att kunna möta våra globala tillväxtambitioner, avslutar Morten.