E-handelsföretaget Lyko hör till de handelsaktörer som kanske gått allra starkast sedan coronakrisen intog Norden. Faktum är att det har gått så bra att företaget har fått problem med att upprätthålla normal leverans.
LÄS ÄVEN: Onlineexplosion hos Lyko: “Skönhet går ofta bättre”
Nu har den ökade orderingången lett till att skönhetsföretagets kundtjänst inte längre hinner med. Faktum är att bolaget fått så mycket att göra att man tvingats stänga sin telefonlinje. Kunder som mejlar företaget får vara beredda på att det kan ta upp till 72 timmar att få ett svar.
Normalt sett ska man få ett svar på mejl inom 24 timmar. 72 timmar är dock ett worst case scenario, vi ska ju ligga under det, säger vd:n Rickard Lyko till Ehandel.
Hur länge har er telefonlinje varit stängd?
I ungefär en och en halv vecka. Vi har prioriterat så här för att alla ska få svar. Vi ligger lite efter i logistiken också, och då ger det en effekt även i kundtjänsten som då får fler frågor.
Rekryterar 100 inför sommaren
Enligt Rickard Lyko har Lyko “rekryterat frekvent” på senare tid och nedstängningen av telefonsupporten gjordes för att personalen skulle få en chans att lära upp nya kollegor.
Vi hade intro i kundtjänsten för fem nya medarbetare förra veckan. Nu är tanken att telefonlinjen ska öppna igen i morgon eller kanske till och med i dag.
För ett par veckor sedan berättade vi att Lyko var beredda att ta in personal från företag som drabbats hårdare i coronakrisen. Sedan dess har e-handlaren fått mellan 30 och 40 nya medarbetare. Inför sommaren planerar man att ta in ytterligare 100 personer, både för att att möta de ökade volymerna men också för att täcka upp för semestrar.
Sist jag kollade hade vi fått in över 300 ansökningar till de tjänsterna och det var några dagar sedan så nu har säkert fler kommit in.
"Inte så att alla kommer in på en gång"
Lyko har i dag cirka 220 medarbetare i Vansbro, så det är med andra ord ett rejält tillskott som väntar.
Är det inte tufft att ta in så pass mycket personal på så kort tid?
Det är definitivt en utmaning men det är ju inte så att alla kommer in på en gång. Vi delar upp det så att några har intro en vecka, några veckan efter och så vidare.
Lyko har sedan en tid tillbaka ett automatiskt lager, som infördes som ett sätt att effektivisera företagets logistik. Nu konstaterar Rikard Lyko att företaget har fler medarbetare än innan robotlagret invigdes.
Kommer ni att behöva bygga ut lagret nu med alla nya medarbetare?
Nej, i ett första steg har vi plats att till dubbel automation i samma byggnad. Först därefter blir det tal om att bygga ut lagret men det är alltså ingenting vi funderar på i dagsläget.