ANNONS

Svenska kunder stortrivs på Amazon

Bör e-handlarna oroa sig?

ANNONS

Vi skrev redan i höstas om hur Amazon jagar svenska översättare till sin tyska sajt. Av allt att döma är det via en svensk version av denna som de kommer att nå de blågula kunderna framgent. Nu har Sverige-satsningen intensifierats ordentligt de senaste veckorna med inte minst jobbannonser till nyckelpositioner på företagets nystartade e-handelsfilial i Sverige, hemleveranser till svenska kunder, en nyligen lanserad Norden-anpassad betallösning och en framträdande logistikpartner som öppnar lager i Eskilstuna.

Men vad tycker egentligen de skandinaviska kunderna som redan handlar på den gigantiska e-handelsplattformen? Det har Bring tagit reda på i en stor rapport och jämfört också med de tyska kundernas inställning till jätten.

Svaren i rapporten kan hjälpa nätbutikerna att förbereda sig på framtidens e-handel, säger Jacob Aagaard, försäljningschef för Bring i Sverige och Finland.

Lojala kunder

En sak som tydligt sticker ut i rapporten är kundnöjdheten. Här är faktiskt Amazon i framkant jämfört med andra e-handlare. I Brings undersökning visar det sig att 63 procent av kunderna var mycket nöjda med sitt senaste köp på Amazon, mot bara 52 procent i annan nätbutik.

Det har också skapat ett stort gäng återkommande kunder, där hela 8,5 av 10 av de skandinaviska konsumenterna med stor sannolikhet kommer att handla på Amazon igen. Bland de tyska kunderna uppgav 92 procent att de skulle handla på Amazon, även om en annan nätbutik har samma produkt till samma pris.

"Utnyttja lokala fördelar"

De enda produktkategorierna i vilka de tyska kunderna väljer andra nätbutiker framför e-handelstitanen är kläder och kosmetika. Men trots Amazons fina betyg, så menar experterna i rapporten att de skandinaviska e-handlarna inte bör vara oroliga över ett framtida avancemang.

Jag anser att skandinaviska nätbutiker har många styrkor i förhållande till Amazon. Amazon blir nog framgångsrika i Skandinavien, men jag tror också att många fortfarande kommer att föredra att handla i andra nätbutiker. Utnyttja lokala fördelar, som samspel mellan fysisk butik och webbplats, hållbarhet och lokala produkter samt engagerad kundservice, säger Mogens Möller, vd och medgrundare av företaget sleeknote.com.

LÄS ÄVEN: Amazon laddar för Sverige – kopierar Klarna

Nils Lund
nils@ehandel.se