Den brittiska lågspriskedjan Primark, som även säljer mode i USA och flera länder i Europa, har det just nu extremt tufft. Företaget har länge vägrat e-handel, en försäljningskanal som företaget menar inte passar ihop med deras lågpriskoncept. Förra året fick vi dock en indikation på att man börjat kika på möjligheterna för att kanske införa Click & Collect.
LÄS ÄVEN: Lågpriskedjan Primark tänker om - kan lansera Click&Collect
Utan någon form av e-handel har kedjan förstås tagit en rejäl smäll i coronakrisen. Företaget meddelade nyligen att man gått från en försäljning på runt 7,9 miljarder kronor (£650M) i månaden till noll kronor i månaden, eftersom alla butiker nu är stängda.
Företaget har även sagt att många av deras runt 68 000 anställda förmodligen fått sägas upp om det inte vore för stöd av myndigheter i form av permitteringar. Primark har även skrivit ner värdet på sitt lager med 3,45 miljarder kronor (£284M).
Det finns dock ett visst ljus i tunneln för lågsprisjätten. Företagets ägare, Associated British Foods, ska sitta på relativt stort kapital och Primark bör alltså kunna rida ut coronastormen. Modekedjan består av 370 butiker i totalt 12 länder.