ANNONS

Fritt fall för Lindex i mars - "situationen lamslog branschen"

Räddas av e-handeln och en stark start på kvartalet.

ANNONS

I mars backade Lindex omsättning med 41 procent som en följd av coronaviruset. Det skriver företaget i ett pressmeddelande nu på morgonen.

9,2 procent e-handel

Samtidigt meddelar modejätten att det totala omsättningstappet för hela det första kvartalet stannade på 12 procent, vilket har att göra med att försäljningen ökade i januari och februari. Dessutom har Lindex e-handel fått ett rejält uppsving i virusets framfart.

E-handeln ökade under det första kvartalet med 36,6 procent. Under perioden 13-31 mars låg onlineökningen på hela 156 procent. E-handelns andel av Lindex totala försäljning i Q1 uppgick till 9,2 procent, vilket kan jämföras med 5,8 procent samma kvartal förra året.

Vi inledde året med en stark försäljningstillväxt och fortsatt ökad lönsamhet men med anledning av den extraordinära globala coronasituationen har vårt läge förändrats. För några av våra försäljningsmarknader innebär det att vi i linje med myndigheters beslut fått stänga våra butiker, vilket innebär utmaningar. För att möta effekterna och den minskade efterfrågan i fysisk butik har vi agerat snabbt och genomfört ett kraftfullt kostnads- och åtgärdsprogram samt ökat fokus på att möta försäljningstillväxten online, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

"Fortsätter att utveckla vårt erbjudande"

Enligt uppgifter till Ehandel består krispaketet av flertalet åtgärder.

Vi har agerat snabbt och genomfört flertalet åtgärder för att möta effekterna och den minskade efterfrågan i fysisk butik. Vi har prioriterat om och skjutit upp såväl kostnader som investeringar. Vi har korttidspermitterat delar av vår personal i Sverige men även personalåtgärder för våra övriga marknader där åtgärdspaketen ser lite olika ut. Vi har också omförhandlat hyror och leverantörsavtal. Vidare har vi anpassat orderingången och ökat fokuset än mer på den digitala kanalen för att möta ökningen av kunder som handlar online och försäljningstillväxten där. Exempelvis har vi ökat våra volymer, anpassat vår marknadsföring och förstärkt våra resurser på vårt e-handelslager och vår kundservice, skriver Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex, i ett mejl till redaktionen.

Susanne Ehnbåge har gott hopp om att företagets situation kommer att förbättras.

Vi har under de senaste två åren haft en bra och stabil resultatutveckling på Lindex, tills att coronasituationen lamslog branschen. Med våra genomförda åtgärder har vi lyckats minska de konsekvenser som corona medfört. Vi fortsätter att utveckla vårt konkurrenskraftiga och mer hållbara erbjudande med kundens behov i fokus. Framtiden kommer innebära förändrade köpmönster och kundbeteenden i ännu snabbare takt. Jag är övertygad om att när vi tagit oss igenom denna situation kommer vi med vår flexibilitet, mer digitala förhållningssätt och alla medarbetares fantastiska engagemang stå starkare än tidigare.

Lindex rörelseresultat för Q1 landade på -179,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -131,5 miljoner samma månader förra året. Tappet har enligt företaget att göra med den svaga försäljningen i mars.

LÄS ÄVEN: Lindex-ägaren i rekonstrruktion - "online har förstärkts" 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se