ANNONS

Efter massiva klädbränningen - så gör modejättarna i dag

Vad händer med de oönskade plaggen i krisen?

ANNONS

Under några veckor hösten 2017 dominerades rubrikerna i media av artiklar om modeföretag som brände upp mängder av nya produkter. SVT:s program Uppdrag Granskning hade då avslöjat att bland andra H&M hade bränt upp tonvis med plagg som inte gått att sälja, något som företaget menade berodde på att vissa plagg innehöll giftiga kemikalier.

Problemet med giftiga kläder var då något man arbetade på att komma till rätta med, och ambitionen var att under kommande år kunna skicka en betydligt mindre andel av produktionen till destruktion.

Så hur ser det ut nu, när coronaviruset tvingat flera modeaktörer att skriva ner sina varulager? Mycket av det som inte går att sälja till fullpris reas förstås ut, både i e-handeln och i företagens fysiska butiker, men vad händer med de varor som inte ens går att sälja till kraftigt sänkta priser? Vi bestämde oss för att kontakta ett antal modeföretag för att få svar på vår fråga.

"Farliga" plagg förstörs

H&M skriver i ett mejl till redaktionen att den nuvarande situationen är “exceptionell”.

Vi har åtgärdsplaner på plats för att på bästa sätt hantera lagersituationen. Vi förväntar oss att de flesta produkter som redan har producerats kommer att säljas i butiker eller online, ibland med rabatterade priser eller genom andra kampanjer, säger Jeanette Mattsson, presskontakt på H&M Sverige, till Ehandel.

Varor som är funktionsdugliga men defekta, och därmed inte går att sälja, skänker H&M i första hand till Röda Korset, berättar Jeanette Mattsson.

De produkter som exempelvis är trasiga eller av annan anledning inte kan skänkas till välgörenhet går istället till vår samarbetspartner I:CO, som sorterar produkterna för hand och säkerställer att de kommer till bästa användning genom återbruk, återanvändning eller återvinning.

Det händer dock fortfarande att kläder förstörs, även om det enligt H&M handlar om en väldigt liten andel.

I ytterst få fall händer det att produkter inte uppfyller våra säkerhetskrav, till exempel om de kontaminerats av mögel. Det innebär att de kan vara farliga för våra kunder och får enligt lag varken säljas eller återvinnas, därför skickas de till destruktion, säger Jeanette Mattsson.

"Jobbar aktivt med erbjudanden"

E-handlaren Boozt gick nyligen ut och meddelade att man hade genomfört en rejäl nedskrivning av företagets varulager. Enligt företagets kommunikationschef Anders Enevoldsen försöker man sälja så mycket det bara går. Det som ändå blir över doneras till Röda Korset i Danmark.

LÄS ÄVEN: Tunga smällen för Boozt: “Extraordinär nedskrivning”

Vi har vår egen värdekedja med boozt.com, booztlet.com och vår fysiska outlet-butik för att säkerställa att allt vi köper in får ett nytt hem hos en kund. I den fysiska butiken kan i stort sett allt säljas, det är bara en fråga om priset. De varor som ändå blir över doneras, säger han.

Just att vända sig till välgörenhetsorganisationer verkar vara en populär metod för att göra sig av med varor som inte går att sälja. Hos KappAhl vittnar man om att företagets e-handelsförsäljning just nu har ökat, samtidigt som försäljningen i butik har minskat.

Vi jobbar aktivt med erbjudanden och just nu ser vi inte att vi har varor som inte kommer gå att sälja, nu eller längre fram. En av KappAhls grundläggande principer är att inga varor som det inte är fel på förstörs. Vi donerar ofta kläder, till exempel provkollektioner, till bland andra Stadsmissionen och Human Bridge, och det gör vi även nu under coronapandemin, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på KappAhl.

Går till katastrofdrabbade områden

Ett liknande svar får vi från Lindex.

Enligt Lindex policy och rutiner skänks plagg som inte blivit sålda efter ordinarie försäljning och rea till lokala välgörenhetsorganisationer för återanvändning och återvinning. I Sverige skickas plaggen till Myrorna, hälsar Ellen Simonsson, presskontakt på Lindex.

Gina Tricot meddelar att alla plagg som inte ens går åt på rea eller vid utförsäljningar skänks till företagets samarbetspartners. Samma sak gäller för insamlade eller reklamerade plagg.

Vi jobbar tillsammans med Fretex  i Norge samt Human Bridge som båda två jobbar med bistånd. Fretex och Human Bridge säljer i första hand plaggen i sina secondhand-butiker. Human Bridge har sedan dessa inkomster till materialbistånd världen över, berättar Rebecca Watkins, CSR- och kvalitetschef på Gina Tricot, för Ehandel.

Om produkterna inte kan säljas så skänks dessa till katastrofdrabbade områden. Som sista steg materialåtervinns plaggen. Vi jobbar också med Shoes & Clothes som köper plagg av oss. Dessa säljs sedan i secondhand-butiker och intäkterna vi får från detta går till våra olika hållbara projekt, fortsätter hon.

"Allt går att sälja"

Även i dessa tider, då de flesta företag påverkas av viruset på ett eller annat sätt, verkar företagen hålla fast vid sina vanliga rutiner för hur restlagren ska hanteras. Hos Lager 157 har man en policy om att “aldrig någonsin” förstöra plagg, berättar företaget.

Alla produkter har alltid någon form av värde som handelsvara eller gåva. Att säkra att alla plagg vi producerar når konsument är en viktig del i vårt planerings- och kampanjarbete. Covid-19 utgör ingen faktor där, säger Johanna Winther, operativ chef på Lager 157.

Menar du att ni ger bort det som inte går att sälja till kunderna? Hur går det till i så fall?

Slänga är inte ett alternativ hos oss. Vi ser inte på varorna som säljbara eller inkuranta. Allt går att sälja eller dela med sig av på ett sätt som gör kunden och miljön glad, bara man försöker vara relevant.

Johanna Winther delar även med sig av ett påhittat exempel.

Säljer man både blommor och kläder och har ett överskott på gummistövlar så kan man erbjuda alla som köper kryddväxter en gummistövel att plantera i. Kunden blir glad över gåvan, köper oreganon som håller på att vissna och stöveln blir plötsligt hjälte istället för skräp.

Outletbutiker efter avfallslag

På en del håll har det blivit svårt för företag att förstöra oönskade kläder, även om man nu skulle vilja göra det. I Tyskland är det sedan februari i år reglerat i lag hur företag får gå tillväga för att kassera produkter.

Flitiga läsare av Ehandel har säkert noterat att Zalando har gjort en storsatsning på outletbutiker just på hemmamarknaden i Tyskland.

LÄS ÄVEN: Nätmodejätten storsatsar på butiker - ny superoutlet på gång

Varor som inte längre går att sälja via Zalandos webbshop, till exempel plagg från föregående säsonger, eller plagg som endast finns i några få storlekar, säljs rabatterat via medlemsshoppen Zalando Lounge. Varor som dessa, samt de med mindre defekter säljs också i våra outletbutiker, som för närvarande endast finns i Tyskland. Återstående lager doneras exempelvis till organisationer som Humedica, säger Nathalie Fältlöv, kommunikationsansvarig på Zalando.

Trots ansträngningarna för att sälja eller donera händer det att Zalando, precis som bland andra H&M, tvingas skicka en del varor för destruktion.

Förstörelse av varor sker endast om det är nödvändigt av hälsoskäl, till exempel om varan är förorenad med hälsofarliga kemikalier, mögel eller liknande. Detta innefattar cirka 0,05 procent av alla varor, säger Nathalie Fältlöv.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se