E-handeln i Norden är på stark frammarsch och har mognat som mest i Sverige. Det enligt Postnords senaste rapport, baserad på 85 000 svarande i hela Norden, där man undersökt utveckling och skillnader i konsumenternas beteenden mellan länderna.
Totalt 70 procent av svenskarna handlar regelbundet på nätet, att jämföra med 67 procent av norrmännen, 62 procent av danskarna och 50 procent av finländarna. Alltjämt är det kläder och skor som går bäst på nätet, men här i Sverige gillar vi även en annan produktkategori lite extra.
Sverige sticker ut i antal köp i kategorin Skönhet och hälsa, vilket vi sett är en kraftigt växande delbransch även i andra undersökningar. Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, rapporten.
"Finland och Danmark tidigare"
I Finland är man mer benägna att handla mer från utlandet och det är även här flest, 13 procent, får varan levererad till paketautomat. I Sverige är vi mer benägna att välja hållbara leveransalternativ än våra grannländer.
Att leveransvalen ser olika ut mellan de nordiska länderna beror delvis också på vilken infrastruktur som finns, där Finland och Danmark varit tidigare med att implementera paketboxar. Men leveranssättet är på stark frammarsch även i Sverige, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord Sverige.