I vad som ser ut att vara ett försök att stävja Amazons dominans när det kommer till e-handel i hemlandet USA, så har Google nu gjort det gratis att sälja på deras “marknadsplats”. Det är förstås en stor nyhet men Karl Lindberg, från marknadsföringsbyrån AdRelevance, vill tona ner det hela något.
Det är en stor nyhet men ingen gigantiskt stor nyhet eftersom det enbart är under Google Shopping-fliken. Det direkta sökresultaten kommer fortsatt endast bestå av köpta Google Shopping-resultat, skriver Karl Lindberg till redaktionen.
Alla produktlistningar under “fliken” Shopping kommer alltså att bli gratis, men vill man synas direkt i sökresultaten så ska det fortfarande kosta pengar. Karl Lindberg berättar dock att man som e-handlare förstås bör utnyttja detta tillfälle till gratis trafik.
"Blir intressant att följa"
Värt att notera är att detta rullas ut först i USA. Men Google är tydliga med att detta gäller hela världen och alla ska få det innan året är slut.
Det blir intressant att följa hur mycket trafik det kommer att generera. Google har mig veterligen aldrig gått ut med data på hur stor del av Shopping-trafiken som kommer från Shopping-fliken, berättar Karl Lindberg.
Enligt Google kommer produktlistningarna i USA från och med nästa vecka att bestå av gratislistningar.
Vi framskrider våra planer att göra det gratis för handlare att sälja på Google. Från och med nästa vecka kommer sökresultaten på fliken Google Shopping främst att bestå av gratisannonser, vilket hjälper säljare att få bättre kontakt med konsumenterna, oavsett om de annonserar på Google, säger Bill Ready, President Commerce hos Google.