Qliro Group, som står bakom CDON, Nelly.com och Qliro, hade ett svettigt Q1, visar bolagets delårsrapport. Omsättningen föll från 652,9 miljoner kronor till 591,5 miljoner, alltså med drygt 9 procent, under årets tre första månader.
Tuffast smäll tog dock rörelseresultatet som uppgick till -76,4 miljoner kronor, att jämföra med -33,5 miljoner från motsvarande period förra året.
Bolaget har varit inne i en process där betalbolaget Qliro ska börsnoteras och CDON ska delas ut till koncernens aktieägare. Men den pågående pandemin sätter käppar i hjulet för genomförandet i dagsläget.
Vi förblir fast beslutna att dela upp Qliro Group. Huvudplanen är liksom tidigare att särnotera Qliro AB, dela ut CDON till Qliro Groups aktieägare samt att ha kvar Nelly som enda kvarvarande verksamhet i Qliro Group, som i samband med detta kan komma att byta namn till Nelly Group. Uppdelningen planerades att slutföras under första halvåret men processen fördröjs i det rådande marknadsläget, skriver Marcus Lindqvist, vd och koncernchef på Qliro Group, i ett uttalande.
"Överträffat förväntningarna"
Bland ägargruppens e-handlare såg CDON ett lyft i bruttomarginalen som ökade från 16,8 till 23,8 procent. Rörelseresultatet landade på -0,6 miljoner kronor, jämfört med förra årets -5,7 procent. De ökade även bruttoförsäljningen med 17 procent och de externa handlarnas försäljning rusade med 101 procent.
Nelly i sin tur ökade nettoomsättningen i Norden med 6 procent och totalt med 1 procent. Däremot störtdök rörelseresultatet från -3,2 till -20,2 miljoner kronor "efter försäljningskampanjer på en mycket svag marknad påverkad av Covid-19", enligt ägargruppen.
Våra tre dotterbolag har flyttat fram sina marknadspositioner under kvartalet. Nelly är ett av Nordens starkaste modevarumärken för unga kvinnor och har upprätthållit tillväxt på en kraftigt krympande marknad. Qliro AB har en stark position och visar tillväxt i volymer och intäkter. En börsnotering skulle ge bolaget en bra grund för framtida tillväxt, inklusive tillgång till kapitalmarknaden. CDON har etablerat sig som Nordens ledande marknadsplats med en bevisat skalbar modell med begränsat kapitalbehov. Bolaget har på många sätt överträffat förväntningarna och är väl skickat för att utvecklas utanför Qliro Group, säger Marcus Lindqvist.