Idag presenterar Klarna färsk statistik över hur coronaviruspandemin har påverkat de digitala trenderna i samhället.
Många av de trender vi sett över längre tid har accelererat ytterligare efter coronavirusets spridning under den senaste månaden, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.
En av de tydligaste trenderna handlar om att e-handeln har fått ett uppsving. Den kommunen där e-handeln har ökat mest per person, jämfört med genomsnittssvensken, är Bjurholm. Därefter kommer Vansbro, Vaxholm, Dals-Ed och på femte plats Båstad.
Sett till Sveriges län där e-handelshoppingen har ökat mest per person tog Södermanlands län hem första plats. På andra plats kom Västernorrlands län och därefter Dalarnas län, Stockholms län och Uppsala län.
Men det är fler som e-handlar via datorer än mobiltelefoner just nu, trots att de senaste årens undersökningar har visat motsatsen. Skiftet märktes under den senaste månaden, skriver Klarna.
Det är ett tydligt trendbrott inom e-handeln att andelen köp från datorer har ökat under senaste veckorna. Särskilt tydligt är det bland vardagsinköp, där majoriteten av köpen genomfördes från mobiltelefoner så sent som för ett par veckor sedan, säger Viveka Söderbäck.
Att det blivit såhär kan troligtvis hitta sin förklaring i att de som vanligtvis inte handlar lika mycket på nätet har börjat handla mer, och är mer trygga med att använda datorn. En ytterligare förklaring kan vara att många av de som brukar sköta vardagsbestyr och köpa mat på mobilen på väg hem från jobbet, numera arbetar hemifrån.
I undersökningen har Klarna delat upp samhället i tre åldersgrupper. Den första, som sträcker sig från 18 till 35 år, handlar främst från varukategorierna hem och trädgård, barnprodukter och underhållning. Den andra gruppen, 36 till 55 år, shoppar mest hem och trädgård, barnprodukter och elektronik. Den sista gruppen, 56 år och uppåt, är mest intresserad av mat och dryck, hem och trädgård samt hälsa och skönhet.
Både bland män och kvinnor är varukategorierna hem och trädgård, mat och dryck samt barnprodukter de mest populära. Siffrorna visar dock att män handlar mer än kvinnor.